header-search
MICHELIN testvinnare i Auto Bilds däcktest
print mail share
close
placeholder-image
west Alla artiklar
print mail share
close

MICHELIN testvinnare i Auto Bilds däcktest

4 december 2017

Michelin CrossClimate+ övertygar även när det är slitet, ett bevis på Michelins strategi om prestanda över tid.

Michelin CrossClimate+ har utmärkta köregenskaper och säkerhetsmarginaler även när fyra och två millimeter av däckmönstret återstår. Det kom redaktionen på den tyska facktidskriften Auto Bild[1] fram till när de gjorde sitt första jämförelsetest mellan sex året-runt-däck, och det enda testet i sitt slag i världen, med nya, halvslitna och helt nedslitna däck. I testet övertygade Michelin CrossClimate+ såväl i nyskick som när det var fyra och två millimeters däckmönster kvar och fick därför betyget ”Testvinnare 2017”. Experternas omdöme blev:

”Föredömlig allround-kapacitet med balanserade köregenskaper och minsta prestandaförlust över hela däckets livslängd”.

Måste däcken bytas ut redan när halva mönsterdjupet är kvar? Den frågan ställde sig redaktionen på Auto Bild och undersökte egenskaperna på sex året-runt-däck i den vanligaste dimensionen 185/65 R15 inom elva områden, på torra, våta och snötäckta vägbanor.

För att kunna ge exakt besked om däckens prestanda vid olika grader av slitage genomförde experterna första gången varje enskilt test med tre olika grader av däckslitage. Som förberedelse slipades därför vartannat däck med en speciell maskin ned till exakt fyra respektive två millimeters mönsterdjup. Utöver de sex däck som skulle testas använde testlaget dessutom renodlade sommar- och vinterdäck som referens.

Utmärkta egenskaper genom däckets hela livslängd
Michelin CrossClimate+ visar på utmärkt prestanda i snötestet: även när bara två millimeter återstår av mönsterdjupet ger däcket konstant grepp och behåller sina goda egenskaper också i kategorierna ”slalom” och ”köregenskaper”. Enligt Auto Bild är det emellertid ”bara Michelin som ger säkra körförhållanden” när endast två millimeter av mönsterdjupet återstår.

I testet på våt vägbana får Michelin CrossClimate+ som enda nya däck genomgående mycket goda omdömen. Auto Bild lovordar det särskilt vid inbromsning på våt vägbana. ”Det är anmärkningsvärt att det med två millimeters mönsterdjup bromsar bättre än de flesta kandidater med fyra millimeter kvar,” enligt experterna.

Michelin CrossClimate+ utmärker sig med mycket goda omdömen i disciplinen ”torr vägbana” vare sig det har fyra eller två millimeters mönsterdjup. Auto Bilds slutomdöme om Michelin CrossClimate+ är: ”föredömlig allround-kapacitet med balanserade köregenskaper och minsta prestandaförlust över hela däckets livslängd”. Dessutom berömmer Auto Bilds experter däckets slitstyrka och konstaterar: ”Michelin CrossClimate+ har entydigt den minsta förslitningen”.

placeholder-image

Strategi för prestanda över tid
Det mycket goda resultatet för Michelin CrossClimate+ i Auto Bilds test av slitstyrkan bekräftar Michelins Strategi om prestanda över tid. Målet är att däck ska hålla konstant hög prestandanivå under hela sin livslängd (ned till den lagliga gränsen på 1,6 mm för sommardäck), ett viktigt bidrag till att minska miljöpåverkan. En rad interna tester som Michelin genomfört har visat att premiumdäck har utmärkta egenskaper både på våt och torr vägbana även när det närmar sig den lagliga gränsen.

Michelin utvecklar redan däck som har mycket gott väggrepp på både våta och torra vägbanor ända ned till den lagliga gränsen för mönsterdjup. Dessutom ger det ett påtagligt mervärde för kunden tack vare sin höga säkerhetsnivå över hela livscykeln. En annan positiv effekt av att kunna använda däcket ända till den lagliga gränsen är minskad miljöpåverkan. Michelins strategi för prestanda över tid sparar inte bara pengar utan bidrar också i hög grad till att minska CO2-utsläppen.

Till det kommer att däckens rullmotstånd stadigt minskar över hela livscykeln. Däck som slitits ned till 1,6 mm har bara 80 procents rullmotstånd jämfört med nya däck. Därmed innebär ett för tidigt utbyte av däcken att de kasseras innan deras maximala energieffektivitet och därmed sparpotential kunnat utnyttjas fullt ut.

Michelin CrossClimate säljs och marknadsförs i Sverige som ett nordiskt sommardäck som erbjuder säkerhet från tidig vår till sen höst. Michelin CrossClimate är INTE ett vinterdäck enligt gällande svensk lagstiftning.

[1] Nummer 47/2017

Press kit

print mail share
close

Kontakta