Ny Sifo-undersökning visar stor spridning i landet mellan vilka som behåller vinterdäcken på
150 000 fordon i Sverige behåller vinterdäcken på över sommaren. Michelins årliga däckundersökning kring svenskars val av däck visar att de som bor i Malmöregionen byter till sommardäck i betydligt mindre utsträckning än övriga landet. Att behålla vinterdäck på, som är byggda för en kallare väderlek, under körning de varma sommarmånaderna skapar miljöproblem och äventyrar säkerheten på våra vägar.
93 procent kör nu i juni på sommardäck. Fyra procent svarar att de kör på ”helårsdäck” på bilen, trots att denna däckkategori inte säljs i Sverige. Man kan reflektera kring att bilisterna i högre grad använder sig av helårsdäck på bekostnad av vinterdäck (jmf med tidigare mätningar), som i sig inte är olagliga på sommaren, men utgör en stor säkerhetsrisk.
Malmöområdet sticker ut i Sifo-undersökningen. Där kör bara 74 procent med sommardäck i juni månad, nitton procent använder helårsdäck och sju procent har dubbfria vinterdäck på sin bil. Sett till hela Sydsverige svarar 88 procent att de kör på sommardäck, att jämföra med Stockholmsområdet där 93 procent kör på sommardäck.
Totalt innebär det alltså att tre procent av de svenska bilisterna fortfarande i juni kör på dubbfria vinterdäck eller på någon typ av vinterdäck. Sett till Sveriges hela personbilspark, cirka 5 000 000 bilar[1], innebär det att cirka 150 000 bilar rullar med vinterdäcken på i högsommarvärmen. Lägger man på de fyra procenten som svarar att de kör på helårsdäck till denna grupp, så blir siffran 350 000 bilar som fortfarande inte bytt till sommardäcken.
- Att så många fortfarande åker på någon form av vinterdäck i juni är oroväckande, säger Marcus Karlsson, miljö- och trafiksäkerhetsansvarig på Michelin i Norden. Dessa däck saknar de egenskaper man önskar på svenska sommarvägar. Vi måste fortsätta att informera om riskerna med att köra på fel däck och vara lyhörda hur de svenska bilisterna vill ha sin information.
I en tidigare rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut[2], visas att bromssträckan på torr asfalt i tester är cirka 15 procent längre för vinterdäck jämfört med sommardäck, oavsett hastighet före inbromsningen. På våt asfalt var bromssträckan omkring 20 procent längre för vinterdäcken.
Fem heta tips från Michelin
1. Använd sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern.
2. Anpassa körning och hastighet efter underlag, körförmåga och däckens skick.
3. Kontrollera och anpassa lufttrycket efter antal passagerare och last.
4. Sätt de bästa däcken bak (de med störst mönsterdjup).
5. Kontrollera däckens mönsterdjup, lagen kräver minst 1,6 mm mönsterdjup för sommardäcken och 3 mm för vinterdäcken.
Fakta om regler
Perioden 1 december till 31 mars måste föraren säkra greppet vid vinterväglag i Sverige. Då ska vinterdäck användas. Från 1 oktober till 15 april får man ha dubbdäck på bilen. Dubbdäck är olagligt att använda övrig tid på året.
Om undersökningen
Michelin genomförde första veckan i juni en Sifo-undersökning bland 4 000 nordiska bilister varav 1 296 i Sverige. Frågorna handlade om däck och trafiksäkerhet. Detta är åttonde året i rad som Michelin genomför undersökningen.
[1] Statistiska centralbyrån i maj 2018. http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/transporter-och-kommunikationer/vagtrafik/fordonsstatistik/
[2] Rapport - Jämförelse av vinter- och sommardäck på barmark sommartid http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:799982/FULLTEXT02.pdf