header-search
Sanningen om slitna däck
print mail share
close
placeholder-image
west Alla artiklar
print mail share
close

Sanningen om slitna däck

30 maj 2017

Michelins strategi är att utveckla hållbara lösningar för att förbättra kundernas mobilitet. Detta innebär en konstant förbättring av utformningen, tillverkningen och hanteringen av våra produkter och tjänster. Michelin minimerar användningen av resurser för att minska påverkan på samhället och på miljön. Att utveckla däck med mycket god prestanda från den första kilometern till den sista är en väsentlig del av det synsättet.

Alla däcktillverkare, biltillverkare, testinrättningar och konsumentorganisationer fokuserar på att testa och jämföra däck när de är nya. Men sanningen är att varje däck som monteras på en bil börjar slitas direkt och ju mer det slits desto mer förändras däckets egenskaper. I verkligheten är varje däck på varje fordon halvslitet, men hur fungerar de då? Vem testar dessa halvslitna däck?

Däck slits ut och däckens prestanda förändras allteftersom de slits – till exempel kommer bromsegenskaperna på våt vägbana att försämras med tiden. Alla däck är inte lika bra när de är nya – det våra tester på Ladoux har visat är att skillnaderna är ännu större när de är slitna! Faktum är att skillnaderna är mycket mer påtagliga när ett däck närmar sig slutet av sin livslängd. Något förvånande har vi upptäckt att vissa däck har nästan samma bromsegenskaper på våt vägbana när de slitits till den lagliga gränsen, som vissa nya däck. Mönsterdjupet är därför inte en bra indikator på hur bra däcket bromsar på våt vägbana.

Våra testresultat styrks av nya oberoende studier som rapporterar att det inte finns något påvisat samband mellan olycksfrekvens och mönsterdjup. Detta tillsammans med Michelins 6 000 personer som arbetar inom Forskning och Utveckling gör dagens däckteknologi det möjligt att ge bra väggrepp ända till den sista millimetern mönsterdjup. Vi vill öka medvetenheten om det här och vi tror att alla organisationer och alla konsumenter borde börja efterfråga och överväga däckprestanda på både nya och slitna däck innan de gör sitt val.

Vi kan tillägga att om däck byts tidigt, före den lagliga minimigränsen, minskar det produktens användbara livslängd och konsumenterna tvingas till onödiga inköp. Det har också en negativ påverkan på miljön. Detta kan innebära så mycket som ett extra däck per år om konsumenten rekommenderas att byta däcken vid 3mm istället för den lagstadgade nivån på 1,6mm för sommardäck.

Ni kanske undrar varför Michelin gör det här? Om däcken byts tidigt skulle de sälja mer! Det är en bra fråga och många tillverkare inom många branscher spelar helt klart ut kortet ”planerat åldrande”, det vill säga en allt kortare livslängd för sina produkter. Michelin har dock gjort det motsatta valet, ”planerad lång livslängd”. Hållbar prestanda är nyckeln till vår affärsstrategi eftersom vi anser att kundtillfredsställelse med våra produkter är det viktigaste. Vår riktning är inte slit-och-släng utan hållbart! Idag vill vi uppmuntra däckindustrin att engagera sig på samma sätt: ansvar, hållbarhet och prestanda för alla kunder världen över.

Det enda kriteriet för säkerhet är däckens prestanda, INTE mönsterdjup.

Att byta däck för tidigt skulle resultera i att ytterligare 128 miljoner däck skulle användas i Europa per år, det vill säga nio miljoner ton mer CO2 varje år. Förutom den extra påverkan på miljön innebär ett byte av däck innan de är utslitna en betydande och omotiverad kostnadsökning för konsumenterna. Ernst and Young uppskattar den till sex miljarder Euro mer enbart i Europa.

Sanningen om slitna däck – bromsa på torr vägbana
När kunder funderar över vägsäkerhet tänker de vanligen på panikbromsning på våta vägar – och med all rätt eftersom bromssträckan ökar på vått underlag. Men i Europa är vägarna oftast torra. I London är gatorna torra 71 procent av årets dagar (106,5 dagar)[1] och med hälften så många regniga dagar är Sydfrankrikes vägar torra 85 procent av tiden. Därför är bromsegenskaperna på torra vägar viktiga eftersom det är de vanligaste förhållandena i hela Europa.

De goda nyheterna för bilister är att så länge som deras däck inte skadats på något sätt ökar faktiskt säkerheten på torra vägar allteftersom däcken slits. Som vi sett på tävlingsbanor världen över är ”slicks” däcksvalet på torrt underlag. Detsamma gäller för den vanliga bilisten, däckgreppet på torra vägar ökar när mönsterdjupet minskar. Ett slitet däck ger kortare bromssträcka på torr väg än det gjorde när det var nytt.

En annan överraskande förbättring av prestanda hos det slitna däcket jämfört med ett nytt är bränsleförbrukningen. När mönsterdjupet minskar kommer bränsleförbrukningen att minska. Eftersom var femte tank går åt bara för att övervinna däckens rullmotstånd är det en välkommen fördel. Rullmotståndet hos ett däck som närmar sig den lagliga gränsen är 80 procent av vad det var som nytt. Detta innebär därför, att behålla ett däck tills det nått den lagliga minimigränsen ökar den tid när det är som mest bränsleeffektivt, och minskar bilistens bränsleräkningar.

Ytterligare en fördel med slitna däck är att däckljudet minskar allteftersom det används.

Michelin anser att konsumenter ska tänka sig noga för innan de byter däck före den lagliga minimigränsen eftersom de då byter bort däcket när bromsegenskaperna på torr väg och bränsleeffektiviteten är som bäst.

placeholder-image
placeholder-image

Sanningen om slitna däck – inbromsning våt vägbana
Michelins tester visar att vissa slitna däck är lika bra på våt vägbana som vissa nya däck.

Däckets prestanda beror på många faktorer; utformningen av stommen, material, gummiblandning, mönsterdesign, form på skärning och sajpning och så vidare. Alla dessa faktorer påverkar däckets prestanda genom hela dess livslängd – ända fram till den lagliga minimigränsen. Alla däck har inte samma prestanda när de är nya – och skillnaderna blir än mer påtagliga när de slits, beroende på deras design.

Sajpning, Mönsterdesign, Polymerer
Däcksmärkning och europeiska reglementen har tagit fram en minimistandard för ett däcks prestanda, i synnerhet för inbromsning på våt vägbana, vilket är ett av kriterierna i däckmärkningen. Medan alla däck som säljs i Europa uppfyller minimistandarden när de är nya har Michelins tester visat att vissa däcks egenskaper vid inbromsning på våt vägbana snabbt försämras när de slits och kan göra att de inte uppfyller kraven för ”minimistandard”.

Michelins tester visar att ett premiumdäck som är slitet till minimigränsen kan ha lika bra prestanda som ett helt nytt billigare däck (med sämre egenskaper).

[1] Storbritanniens meteorologiska data över en 30-årsperiod visar i genomsnitt 106,5 dagar med regn. I Marseille regnar det i snitt 53 dagar per år. (En regnig dag kommer det en millimeter regn eller mer.)

Press kit

print mail share
close

Kontakta