header-search
Symbio inviger sin första gigafabrik SymphonHy, Europas största integrerade anläggning för
tillverkning av vätgasbränsleceller för att stödja
införandet av hållbar och effektiv mobilitet
print mail share
close
placeholder-image
west Alla artiklar
print mail share
close

Symbio inviger sin första gigafabrik SymphonHy, Europas största integrerade anläggning för
tillverkning av vätgasbränsleceller för att stödja
införandet av hållbar och effektiv mobilitet

11 december 2023
  • Med sin kapacitet för innovation och industrialisering och en årlig produktion på 50 000 bränslecellssystem banar SymphonHy väg för storskalig produktion och stödjer sina kunder i deras strävan efter koldioxidsnåla transporter.
  • SymphonHy är en del av HyMotive, ett strategiskt projekt på 1 miljard euro för att utveckla banbrytande teknik som stöds av Europeiska unionen och den franska regeringen som en del av IPCEI-programmet (Important Project of Scientific Interest). HyMotive kommer att skapa 1 000 jobb under sin livstid.
  • Stellantis, med Symbio som leverantörav sina bränsleceller, kommer  fortsätta att utöka sitt vätgasutbud, utöver de medelstora transportbilar som redan finns tillgängliga i Europa, med stora transportbilar, Ram-pickuper och tunga lastbilar för den nordamerikanska marknaden.

Symbio, ett lika ägt joint venture mellan Forvia, Michelin och Stellantis, inviger idag SymphonHy, sin första gigafabrik, ett centrum för teknisk och industriell spetskompetens.

SymphonHy ligger i Saint-Fons i Auvergne-Rhône-Alpes-regionen och är den största integrerade bränslecellstillverkningsanläggningen i Europa, vilket bekräftar Symbios roll som teknisk och industriell ledare. På anläggningen finns koncernens huvudkontor, en produktionsanläggning, ett innovationscentrum med en oöverträffad dimension och Symbio Hydrogen Academy. Med sin toppmoderna teknik har SymphonHy en hög nivå av automatisering och robotteknik som stöder storskalig industriell produktion till en mer konkurrenskraftig kostnad. Denna utveckling är avgörande för att påskynda utrullningen av konkurrenskraftiga, högpresterande vätgasdrivna transporter och bidra till energiomställningen och Europas ambitioner att gå mot nettonollutsläpp.

SymphonHy i siffror:

  • En nuvarande produktionskapacitet på 16 000 ska bli 50 000 år 2026
  • En befintlig yta på 26 000 m2 ska bli 40 000 m2 år 2026
  • 7 000 m2 avsatt för innovation
  • 8 000 m2 ISO 8-certifierade renrum
  • Fler än 450 ingenjörer, varav 100 är sysselsatta med innovation, och cirka 20 doktorander som täcker ett brett spektrum av discipliner (elektrokemisk teknik, kemi, materialvetenskap osv.), samlat i ett enda innovationscenter i världsklass
  • En anläggning som är självförsörjande på energi och certifierad ”Very Good” av BREEAM

SymphonHy kommer att göra det möjligt för Symbio att stödja sina kunder i att göra utsläppsfri vätgasmobilitet till en prisvärd verklighet – utan att kompromissa med prestandan

Symbio har utvecklat en unik expertis tack vare över 30 års erfarenhet, stöd från sina aktieägare, ledare inom fordonsindustrin och sex miljoner kilometers genomförd provkörning på väg.  Koncernen erbjuder en bred portfölj av lösningar som uppfyller alla krav på kraft, hållbarhet och autonomi för en effektiv utsläppsfri mobilitet – från lätta och medeltunga nyttofordon på väg, lastbilar, pickuper och bussar till terränglyft och mekanisk hanteringsutrustning.

Med SymphonHy kan Symbio stödja sina kunder, pionjärer inom vätgasdrivna transporter, direkt i deras utbyggnadsplaner, som redan nu är mycket lovande.

Stellantis, en av världens ledande biltillverkare och även delägare i Symbio, var det första företaget som marknadsförde en utsläppsfri vätgaslösning för lätta transportbilar med modellerna Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy och Opel Vivaro-e. Företaget utökar sitt utbud till att även omfatta stora transportbilar med medelstark arkitektur, en räckvidd på upp till 500 km och en laddningstid på mindre än 10 minuter. Stellantis bekräftade idag sina planer på att utveckla en vätgasteknik för sina pickuper av märket Ram – i linje med målet att elektrifiera sin fordonsportfölj med en räckvidd på 320 miles ALVW eller 200 miles GCWR och snabb tankpåfyllning – utan att kompromissa med nyttolastkapaciteten. Alla dessa fordon kommer att utrustas med bränsleceller tillverkade av Symbio.

 

Michelin trodde i ett mycket tidigt skede på vätgas och Symbio, som vi förvärvade innan vi gjorde det till ett joint venture med Forvia 2019. Stellantis inträde som ny investerare i år bekräftar att vätgas möter den ständiga strävan efter att stödja framtidens mobilitet. Denna teknik har nu visat sig vara ett viktigt tillskott för att tillgodose behovet av längre räckvidd – särskilt för nyttofordon som börjar utvecklas. Det är ingen slump att koncernen nyligen tillkännagav ett sortiment av vätgasdrivna fordon genom sitt dotterbolag Watèa by Michelin, en mobilitetsoperatör som är specialiserad på energiomställning av företagsvagnparker, åtföljt av ett erbjudande om vätgasfordon.

Florent MENEGAUX, VD för MICHELIN
placeholder-image

Dessutom har Symbio, i samarbete med den tyska koncernen Schaeffler, startat ett 50/50 joint venture, Innoplate, för att tillverka bipolära plattor (BPP), en strategisk komponent i bränsleceller. Med bas i Alsace, Frankrike, kommer Innoplate att vara i drift under första kvartalet nästa år med en initial kapacitet på 4 miljoner BPP, vilket kommer att öka till ca 50 miljoner BPP årligen och sysselsätta över 120 personer år 2030. Innoplate kommer att bidra till att påskynda produktionen av nya generationens BPP:er för PEM-bränslecellsmarknaden (protonbytesmembran) och förbättra prestandan och konkurrenskraften samtidigt som kostnaderna minskar.

Bränslecellstekniken kompletterar batteritekniken för hållbar elmobilitet. Den passar perfekt för intensiva och krävande professionella användningsområden såsom tunga laster, långa avstånd och snabba påfyllningstider. Den lämpar sig dessutom särskilt väl för företagstransporter.

HyMotive, ett strategiskt industriellt och teknologiskt projekt som skapar jobb

SymphonHy är en del av HyMotive, ett strategiskt industri- och teknikprojekt som stöds av Europeiska unionen och den franska regeringen via IPCEI (Important Projects of Common European Interest).

HyMotive representerar en total flerårig investering på 1 miljard euro. Företaget planerar att bygga en andra gigafabrik och fördubbla sin totala produktionskapacitet i Frankrike till 100 000 system till och med år 2028. Projektet syftar också till att utveckla banbrytande teknik för att stödja bränslecellsteknikens konkurrenskraft, med målet att uppnå paritet med batteridriven elmobilitet och traditionell värmeteknik senast 2030.

Från en arbetsstyrka på 50 medarbetare år 2019 sysselsätter Symbio nu över 750 personer och förväntar sig att skapa 1 000 jobb som ett resultat av HyMotive-projektet.

Symbio, global ledare inom bränsleceller

Koncernen bekräftar sitt mål att bli en industriell mästare i världsklass inom bränslecellsteknik.

Symbio har också varit baserat i USA sedan 2021 och drar redan nytta av en pilotanläggning i Kalifornien som hämtas från koncernens europeiska anläggningar under en första fas. Redan nu letar Symbio efter möjligheter att expandera och bygga en ny gigafabrik för bränsleceller i USA för att stödja den hoppingivande dynamiken när det gäller vätgasmobilitet i Nordamerika.

SymphonHy hjälper till att definiera standarder för bränslecellsproduktion som kommer att fungera som industrimodell för sina nya anläggningar – helt i linje med Symbios mål att producera 200 000 enheter över hela världen senast 2030.

Philippe ROSIER, VD för SYMBIO: "SymphonHy är ett bevis på Europas industriella och tekniska ledarskap. Tillsammans med hela ekosystemet och våra privata och offentliga partners är vi redo att skala upp och göra vätgasdriven elmobilitet till en hållbar, högpresterande och prisvärd verklighet. SymphonHy har levererats på mindre än två år och är ett vittnesbörd om Symbios förmåga att uppfylla sina industriåtaganden, vilket stöder en snabb utbyggnad av utsläppsfri vätgasmobilitet. Det första bränslecellssystemet som monterades till 100 % på SymphonHy tillverkades i oktober 2023 – bara en månad efter att gigafabriken togs i drift."

Patrick KOLLER, VD för FORVIA: "Några veckor efter invigningen av två stora FORVIA-anläggningar i Frankrike för att påskynda utsläppsminskningen av mobilitet är jag glad över att få vara en del av detta nya steg för Symbio – som nu är anpassat för att möta utmaningarna på den globala marknaden. Denna anläggning är ytterligare ett bevis på vårt engagemang för utsläppsfri mobilitet. FORVIA tror på vätgasteknik som det enda kompletterande trovärdiga alternativet till batterielektrifiering. Med Symbio täcker vi 75 % av värdekedjan för vätgasmobilitet – från bränsleceller till lagringssystem. Vi arbetar med att utveckla innovativa lösningar för att förbättra räckvidden för våra kunders bränslecellsdrivna elfordon. 2022 levererade FORVIA 10 000 vätgastankar över hela världen, vilket är ett rekord och en viktig milstolpe i vår strävan att bli nummer ett."

Carlos TAVARES, VD för STELLANTIS: "Symbio är beviset på att tre företag med rötter i Frankrike och samtliga ledande inom sina respektive områden kan förena krafter och kompetens för att ligga i framkant. Dagens invigning är ett viktigt steg eftersom vätgas är en del av den blandning av tekniker som vi för fram för nyttofordonskunder. Denna teknik är en byggsten i det kraftfulla elektrifieringsekosystemet som vi utvecklar för att stödja vårt djärva mål att uppnå 100 % elförsäljning i Europa och 50 % i USA senast 2030. Eftersom Stellantis syfte är att ”leda utvecklingen i världen” kommer vätgas att bidra till att nå vårt ambitiösa mål om nettonollutsläpp år 2038 – före konkurrenterna i vår kamp mot klimatförändringarna."

Press kit

print mail share
close

Kontakta