header-search
Koldioxidfri sjöfart: första ordern för WISAMO-segelsystemet
print mail share
close
placeholder-image
west Alla artiklar
print mail share
close

Koldioxidfri sjöfart: första ordern för WISAMO-segelsystemet

19 februari 2025

Michelin bidrar väsentligt till en resursbesparande sjöfart med vingseglet WISAMO (Wing Sail Mobility). Michelin har nu fått sin första order och utrustar ett nytt oceangående patrullfartyg med segelsystemet. Uppdragsgivaren är den franska direktionen för maritima frågor, fiske och vattenbruk (DGAMPA).

Det uppblåsbara WISAMO-vingseglet för det oceangående patrullfartyget har en yta på 170 kvadratmeter, vilket är något större än en volleybollplan. Fartyget har ett diesel-elektriskt hybridsystem som kompletteras av vindkraften. Tack vare denna kombination går det att spara ca 15 procent bränsle. Vingseglet fungerar också som primärt drivsystem. Fartyget uppfyller därmed DGMPA:s förväntningar när det gäller miljövänlighet – utan att begränsa dess möjliga användningsområden.

placeholder-image

 

”Denna order är ett viktigt steg i utvecklingen av WISAMO och i arbetet med att minska koldioxidutsläppen inom sjöfartssektorn. Det visar inte bara på vår tekniska ledande ställning inom kompositmaterial och robustheten i vår lösning, utan också på Michelins pionjäranda.”

Maude Portigliatti, Business Director för Polymer Composite Solutions och medlem av Michelin-koncernens ledningsgrupp

Kompositmaterial finns inom olika delar av samhällslivet. WISAMO-vingseglet är ett exempel på det breda användningsområde som kompositmaterial har – och stöder Michelin-gruppens ambition att bli en av världens ledande tillverkare inom området.

En multifunktionell lösning för sjöfarten

WISAMO-systemet bygger på tre nyckelkomponenter: För det första en självbärande teleskopmast som är helt indragbar och kan användas eller stuvas undan efter behov. För det andra ett slitstarkt, lättviktigt textilhölje som blåses upp med lågt tryck för att bilda en symmetrisk vingsegelprofil. Och för det tredje ett helautomatiskt styrsystem för alla seglingsfunktioner (sättning, firning, trim, manövrering, revning och skyddande stuvning beroende på omgivningsförhållandena). Det enkla handhavandet och den automatiska och kompletta in- och utrullningen av seglet gör WISAMO till en allroundlösning som kan anpassas till många olika användningsområden. WISAMO stöder projektet från den tidiga design- och utvecklingsfasen av fartyget och följer även med vid provseglingarna till havs och överlämnandet till DGMPA. I början av 2027 ska segelsystemet installeras ombord och därefter testas.

Seglets beprövade prestanda

Det nya patrullfartyget blir efterföljaren till Iris, som konstruerades för nästan 40 år sedan och är resultatet av ett samarbete mellan tre franska företag: den maritima arkitektbyrån Mauric, Socarenam-varvet och Michelin. Fartyget kommer att användas för att övervaka sjöfarten inom den exklusiva ekonomiska zonen (EEZ), övervaka fartyg och stödja den franska regeringens maritima verksamhet. Här ingår också kontroll av fiskeribestämmelser, övervakning av navigering, kontroll av havsföroreningar och efterlevnad av miljöskydd. Fartyget kommer att vara stationerat i La Rochelle och tjänstgöra längs Atlantkusten, särskilt i Biscayabukten. Där testades WiSAMO-segelsystem framgångsrikt 2023 och kunde bevisa sin motståndskraft och uthållighet under flera månader ombord på containerfartyget MN Pelican.

Under de kommande åren har WISAMO för avsikt att ytterligare utöka sitt sortiment av uppblåsbara vingsegel för att stödja utfasningen av fossila bränslen på alla typer av fartyg: fritidsbåtar samt service- och lastfartyg med en längd på cirka 20 till 60 meter.

 

Vad är kompositmaterial?

Däck är kompositmaterial – precis som exempelvis kolfiberramen på en cykel av hög kvalitet. Sådana material används i stor utsträckning. De består av minst två eller flera material som kompletterar varandra – i fallet med Michelindäck rör det sig om cirka 200, inklusive råmaterial. Däck har en mycket komplex konstruktion och består av råmaterial med olika egenskaper som kombinerar till synes motstridiga prestandaegenskaper: till exempel grepp och lågt rullmotstånd, effektiv bromsning och lång livslängd samt flexibilitet och robusthet. Andra kompositmaterial från Michelin som redan används är neoprenbelagda tyger, brandskyddsdräkter med integrerad kylning, industriella transportband för mineralindustrin eller jordbruket samt karossdelar till racerbilar, cykelramar och sportutrustning.

 

Press kit

print mail share
close

Kontakta