search
Banbrytande vätgasdrivna långloppsracern Mission H24 gör brittisk debut på Goodwood Festival of Speed 2021
print mail share
close
placeholder-image
west Alla artiklar
print mail share
close

Banbrytande vätgasdrivna långloppsracern Mission H24 gör brittisk debut på Goodwood Festival of Speed 2021

7 juli 2021
  • Michelin kommer att ställa ut sin GreenGT MissionH24 vätgasdrivna tävlingsbil - LMPH2G – på Goodwood Festival of Speed
  • Mission H24 är en förberedelse inför tillkomsten av en kategori vätgas-elektriskt drivna bilar vid 24 timmars på Le Mans 2024.
  • Green MissionH24 drivs av fyrbränslecellstack framtagen av dotterbolaget Symbio
  • Michelin har lovat att alla däck kommer att vara tillverkade av 100 procent hållbara råmaterial år 2050, och Symbio planerar att tillverka 200 000 bränsleceller per år 2030
  • LMPH2G-bilen kommer att finnas utställd inför publiken varje dag under Goodwood Festival of Speed på Michelin Supercar Paddocks scen

MissionH24s banbrytande vätgasdrivna tävlingsbil för långlopp - LMPH2G – gör sin brittiska debut på årets Goodwood Festival of Speed.

Bilen kommer att ställa upp i den världsberömda backtävlingen samt visas på Michelin Supercar Paddock-scenen varje dag under det fyra dagar långa eventet som börjar imorgon.

LMPH2G representerar en betydande teknologisk utveckling, uppbackad av Michelin och bränslecellstillverkaren Symbio – en joint venture mellan Michelin och Faurecia.

H24 siktar på att delta i världens viktigaste långlopp, inklusive 24 timmars på Le Mans.

Dess fyrstacks bränslecell driver fyra elmotorer, som tillsammans utvecklar 653 hk. Den höga effekten tillsammans med lättviktschassi och aerodynamiska hjälpmedel, ger bilen en toppfart på över 300 km/tim (185 mph), samtidigt som den har den tillförlitlighet och de köregenskaper som förväntas av en högklassig långloppsracer.

Vid sidan av GreenGT H24 kommer Michelin att visa upp sitt revolutionerande tävlingsbilsdäck som upp till 46 procent är gjort av hållbara råmaterial, inklusive kimrök från skrotade däck, apelsin- och citronskal, solrosolja, kåda från tall och återvunnen metall från förpackningar.

Michelin har lovat att alla dess däck kommer att vara tillverkade med 100 procent hållbara råmaterial till 2050 – och att 40 procent av alla råmaterial som används inom gruppens däck kommer att vara hållbara 2030. Nu använder Michelin långloppsracing som ett laboratorium för att skynda på utvecklingen av miljömässigt hållbara högprestandadäck.

- Partnerskapet med Green GT H24 understryker Michelins strävan efter innovation och det är den perfekta bilen att utrusta med Michelins 46 procent miljömässigt hållbara däck. De båda banbrytande utvecklingarna hedrar företagets engagemang för hållbar utveckling, utan att kompromissa med prestanda. Vi är mycket glada över att kunna ta Mission H24 till Goodwood Festival of Speed och det är spännande att fansen kommer att kunna se den köra uppför backen, säger Peyman Sabet, chef för affärsutveckling inom Michelin Norra Europa.

I kombination med batterier kommer bränsleceller att användas för att öka räckvidden och möjliggöra utvecklingen av gröna långdistans- och stadsresor. Symbio har som mål att tillverka 200 000 bränsleceller per år vid 2030.

2018 meddelade organisatören för Le Mans, Automobile Club de l’Ouest, och el-vätgasspecialisten Green GT, att de skulle lansera en klass för vätgasdrivna bilar 2024; ett initiativ känt som Mission H24.

Michelins Supercar Paddock kommer också visa ett dussin av världens snabbaste, mest sällsynta och högpresterande bilar. TV-stjärnan Vicki Butler-Henderson och legendariska racerföraren Tim Harvey kommer att vara värdar för evenemanget, och tala om allt om superbilar på den interaktiva SupercarPaddock-scenen.

Press kit