Behåll greppet på de svenska vägarna i sommar
Långt fler svenskar än normalt kommer att semestra i Sverige på grund av coronapandemin. Därmed kommer det att köras många fler mil på våra inhemska vägar i sommar. För att färdas säkert krävs att man ägnar däcken lite omtanke.
En SIFO undersökning för två år sedan visade att fler än nio av tio svenska bilister byter till sommardäck under den ljusa årshalvan. Egenskaperna hos ett vinterdäck och ett sommardäck skiljer sig åt markant, särskilt på våra nordliga breddgrader där temperaturerna varierar väldigt mycket mellan årstiderna. Ett vinterdäck är gjort med ett mönster som försöker hitta grepp i ett underlag som erbjuder väldigt lite av sådana möjligheter, och med en gummiblandning som skall hålla sig mjuk ner till mycket låga temperaturer. Ett sådant däck fungerar inte optimalt på heta sommarvägar.
- Att behålla vinterdäck på för körning på sommarvarma vägar innebär att man får sämre köregenskaper och prestanda. På sommaren är farterna ofta högre och man kör också ofta med full last. Vem vill stå med punktering på motorvägen med bilen fullastad för semester? Använd sommardäck, kontrollera däcktrycket och titta till skicket på däcken med jämna mellanrum, säger Arne Sköldén, miljö- och trafiksäkerhetsansvarig på Michelin i Norden.
I en tidigare rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut[1], visas att bromssträckan på torr asfalt i tester är cirka 15 procent längre för vinterdäck jämfört med sommardäck, oavsett hastighet före inbromsningen. På våt asfalt var bromssträckan omkring 20 procent längre för vinterdäcken.
Välj ett sommardäck av god kvalitet för att vara säker på att få riktigt bra vägegenskaper och lång hållbarhet. I Sverige är minsta tillåtna mönsterdjup 1,6 mm. Med däck från Michelin kan du köra säkert och känna dig trygg ner till 1,6 mm och gör samtidigt en insats för miljön genom att köra längre på däcket när det har det lägsta rullmotståndet.
Här är fem däcktips från Michelin för att du och dina medtrafikanter ska färdas säkert på de svenska vägarna i sommar:
- Kontrollera och anpassa lufttrycket efter antalet passagerare och packning
- Använd sommardäck
- Anpassa körningen och hastigheten efter underlag, körförmåga och däckens skick
- Placera däcken med det största mönsterdjupet baktill
- Kontrollera att däckens mönsterdjup har minst 1,6 millimeter kvar
Fakta om regler
Perioden 1 december till 31 mars måste föraren säkra greppet vid vinterväglag i Sverige. Då ska vinterdäck användas. Från 15 april till 1 oktober är dubbdäck olagliga att använda i Sverige.
[1] Rapport - Jämförelse av vinter- och sommardäck på barmark sommartid
http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:799982/FULLTEXT02.pdf
Att behålla vinterdäck på för körning på sommarvarma vägar innebär att man får sämre köregenskaper och prestanda. På sommaren är farterna ofta högre och man kör också ofta med full last. Vem vill stå med punktering på motorvägen med bilen fullastad för semester? Använd sommardäck, kontrollera däcktrycket och titta till skicket på däcken med jämna mellanrum.