header-search
E4 ADT med ökad motståndskraft mot skador
print mail share
close
placeholder-image
west Alla artiklar
print mail share
close

E4 ADT med ökad motståndskraft mot skador

9 oktober 2017

Nya MICHELIN X®TRA DEFEND är ett premium E4-däck med extra djupt däckmönster, som ger maximal motståndskraft mot skador och ökad livslängd, samtidigt som det innebär bättre TKPH[1]-kapacitet jämfört med konkurrerande premiumdäck. Däcket är utvecklat för ADT (Articulated Dump Trucks) med laster på 25-45 ton. Det är extra robust för att minimera skador och maskinstillestånd och livslängden är15% längre[2] för att optimera driftskostnaderna.

Nya MICHELIN X®TRA DEFEND är ett premium E4-däck med djupt däckmönster, som ger maximal motståndskraft mot skador och ökad livslängd, samtidigt som det innebär bättre TKPH[3]-kapacitet jämfört med konkurrerande premiumdäck. Däcket är utvecklat för ADT (Articulated Dump Trucks) med laster på 25-45 ton. Det är extra robust för att minimera skador och maskinstillestånd och livslängden är15 % längre[4) för att optimera driftskostnaderna.

Entreprenörer föredrar att använda ADT eftersom de är mångsidiga. Michelins nya produktsortiment uppfyller kraven och utmaningarna för alla de applikationer och förhållanden som ett E4 ADT-däck kommer att utsättas för. MICHELIN X®TRA DEFEND har utvecklats för att öka effektiviteten och produktiviteten i tuffa, aggressiva miljöer som gruvor och stenbrott, Men det fungerar också lika bra i snabba och intensiva arbetssituationer som på byggarbetsplatser och offentliga miljöer. 

MICHELIN X®TRA DEFEND har fått sitt namn tack vare däckets extremt förbättrade egenskaper när det gäller robusthet och motståndskraft mot skador. Detta beror på 15 % tjockare sidoväggar och förbättrad motståndskraft mot inträngande föremål i däckstommen. Det innebär till exempel att MICHELIN X®TRA DEFEND klarar att en 172 mm lång spik tränger in i däcket utan att det punkteras – det är hela 16 mm mer än konkurrerande premiumdäck. 

Tack vare ökad robusthet, starkare stomme och 15 % tjockare sidoväggar gör däckets "skyddande sköld" att mönsterdjupet på däcket kan ökas. Däckmönstret på 29.5 R 25 X®TRA DEFEND är 65 mm djupt. 5 mm mer än X-Super TERRAIN+, och den totala gummivolymen som använts i mönstret har ökats med17 % jämfört med X-Super TERRAIN+. Båda dessa förbättringar har bidragit till 15 % längre livslängd för däcket. Trots dessa förbättringar av däcket har inte produktiviteten för ADT påverkats negativt – maximal hastighet och lastförmåga har inte försämrats. TKPH för det nya däcket är samma som för föregående generation, och högre än för konkurrerande modeller. 

Michelins innovationskunnande och vårt engagemang för kundernas bästa gör att vi kontinuerligt utvecklar nya och bättre kvalitetsdäck. Ett bra exempel på detta är nya MICHELIN X®TRA DEFEND, som erbjuder ännu bättre livslängd och extremt bra motståndskraft mot skador. 

placeholder-image
placeholder-image
placeholder-image

MICHELIN X®TRA DEFEND 

  • Premium E4-däck, speciellt utvecklat för ADT med last på 25-45 ton.
  • Förbättrad motståndskraft mot skador och ökad tillförlitlighet, tack vare förstärkt stålskydd i arbetslager samt 15 % kraftigare skydd i sidoväggar.
  • Har utvecklats för att öka effektiviteten och produktiviteten i tuffa, aggressiva miljöer som gruvor och stenbrott, men fungerar lika bra i snabba och intensiva miljöer som byggarbetsplatser och offentliga arbeten.
  • 15 % längre livslängd tack vare ökat mönsterdjup - 5 mm mer än X-Super TERRAIN+ för 29.5 R 25 - och en ökad total gummivolym som används i mönstret – 17 % jämfört med X-Super TERRAIN+.
  • Branschledande motståndskraft mot punktering - kan köras över en 172 mm lång spik utan att däcket punkteras.
  • Finns på eftermarknaden under Q4 2017, och för originalutrustningsspecifikationer från Q1 2018.
  • 26.5 R 25, 750/65 R 25 och 875/65 R 29 finns tillgängliga 2018.

 

[1] Ton kilometer per timme, mäter produktiviteten och uttrycker mängden last och avstånd som kan presteras under en timme
[2] Jämfört med dess föregångare MICHELIN X-Super TERRAIN+
[3] Ton kilometer per timme
[4] Jämfört med dess föregångare MICHELIN X-Super TERRAIN+

Press kit

print mail share
close

Kontakta