header-search
Euro 7-förordningen: tillförlitliga testmetoder krävs för att skydda miljön och identifiera ansvarsfulla tillverkare
print mail share
close
placeholder-image
west Alla artiklar
print mail share
close

Euro 7-förordningen: tillförlitliga testmetoder krävs för att skydda miljön och identifiera ansvarsfulla tillverkare

3 september 2025
  • Michelin stöder miljöambitionen i Euro 7-förordningen fullt ut, för första gången kan gränser sättas för utsläpp av partiklar från däckslitage.
  • En krävande och realistisk testmetod är det enda sättet att identifiera däcken med lägst utsläpp, vilka konstrueras av tillverkare som uppfyller de strängaste miljöstandarderna.
  • I över 20 år har Michelin varit pionjär när det gäller minskning av slitagepartiklar.

Euro 7, en ny förordning som stödjer miljöomställningen och ansvarsfulla tillverkare
Europeiska unionen har gjort övergången till mer hållbar mobilitet till en av sina högsta prioriteringar. Euro 7-förordningen antogs i april 2024 och innebär ett stort steg framåt genom att för första gången införa gränsvärden för partikelutsläpp vid däckslitage – en åtgärd som Michelin stödjer helhjärtat.

När Europa blir medvetet om behovet av att stödja sin bransch utan att ge upp sina miljöambitioner illustrerar besluten om Euro 7-däcktestmetoden perfekt de val man står inför: antingen att stödja innovation och stringens till förmån för miljön, eller att acceptera kompromisser som underminerar standarden och straffar ansvariga intressenter.

Florent Menegaux, VD för Michelin-koncernen
placeholder-image

Denna förordning kommer att utvärdera de globala utsläppen av slitagepartiklar från alla däck som säljs på den europeiska marknaden. Däck som överskrider de fastställda gränsvärdena kommer inte längre att vara tillåtna. Målet är tydligt: att avsevärt minska utsläppen från däckslitage för att bättre skydda miljön och berömma tillverkare som upprätthåller de högsta standarderna för innovation.

Varje år genererar vägtransporter i Europa nästan 500 000 ton slitagepartiklar från däck. Alla däck är inte lika när det gäller detta fenomen: baserat på tillverkarnas val av konstruktion – livslängd, material och arkitektur – kan utsläppen variera med en faktor på upp till fyra.

En rigorös testmetod är grunden för effektiv reglering
Euro 7-föreskriftens effektivitet beror på mätmetodens tillförlitlighet. Två testmetoder diskuteras för närvarande:

  1. Vägtester i verkligheten den här metoden mäter utsläpp i gram per kilometer och per ton last. Den ger tillförlitliga, reproducerbara och representativa resultat. Den har utvecklats och stötts av den europeiska bilindustrin under de senaste sex åren i full transparens med myndigheterna och har antagits av ADAC, den tyska bilföreningen, som är erkänd för rigorös testning och vars resultat överensstämmer med tillverkarnas egna resultat, vilket gör denna metod till den mest robusta hörnstenen för Euro 7-förordningen.
     
  2. Den labb-baserade trummetoden
    Detta alternativ är fortfarande under utveckling och förlitar sig på delvis definierade och delvis icke-transparenta parametrar. Denna metod är därför öppen för manipulation för att lagstadgade trösklar ska kunna uppfyllas, vilket inte säkert återspeglar de verkliga utsläppen. I sin studie från juni 2025 erkände ADAC att metoden ännu inte är tillräckligt tillförlitlig för omedelbar implementering.

Skillnaderna mellan dessa två metoder är avsevärda: i 28 % av fallen skiljer sig resultaten för samma däck kraftigt åt. Exempelvis skulle ett däck uppmätt med ett slitageindex på 1,42 på vägen förbjudas från försäljning, medan samma däck skulle kunna accepteras i laboratoriet med ett resultat på 0,83.

Att omedelbart använda laboratoriemetoden medför betydande risker:

  • Ekonomiska risker genom att uppmuntra import av billiga, mindre innovativa däck till Europa.
  • Miljörisker genom att kraftigt undergräva effektiviteten i Euro 7-bestämmelserna.

Michelin förespråkar omedelbar tillämpning av vägtester i verkligheten, samtidigt som man fortsätter att forska på en laboratoriebaserad metod som i slutändan kan fungera som en kompletterande lösning under förutsättning att den når teknisk mognad.

Michelin, 20 år av innovation och FoU för att minska däckslitagepartiklar
I juni 2025 publicerade ADAC en ny studie som omfattade 160 däckmodeller. Resultaten visar att Michelins däck i genomsnitt släpper ut 26 % färre partiklar än däck från fyra andra premiumtillverkare. Detta bekräftar resultaten från en studie från 2022, som redan visade en minskning på 28 % jämfört med marknadsgenomsnittet.

Sedan 2005 har Michelin investerat kraftigt i FoU för att förstå och minska däckslitage. Genom att utnyttja sin expertis inom materialvetenskap och med en konstruktion som fokuserar på att optimera användningen av råmaterial minskade koncernen slitageutsläppen med 5 % mellan 2015 och 2020 och undvek utsläpp av 100 000 ton partiklar.

I detta sammanhang kommer Michelin att vara redo att tillämpa Euro 7-förordningen redan 2028 för sina nya produkter och 2030 för alla hela personbilssegmentet.

 

ADAC-studien finns på: https://assets.adac.de/image/upload/v1749035559/ADAC-eV/KOR/Text/PDF/33478_dppcxx.pdf

FN:s arbetsgrupp för däckslitagedata: https://wiki.unece.org/download/attachments/292257948/TA-32-10v1%20TAPP-19-08-RDW-Dataset-Technical-Analysis-R1.pdf?api=v2

Press kit

print mail share
close

Kontakta