MICHELIN introducerar en ny generation av däck för tipptruckar
Michelin X®TRA LOAD GRIP och X®TRA LOAD PROTECT är de första ”trestjärniga” 24.00R35 E4 däcken på marknaden någonsin. Den nya däckserien är avsett för tipptruckar med lastkapacitet mellan 40 till 80 ton. Med en ökning på 9 ton lastkapacitet per maskin, får man en maximal produktivitet. Båda däcken ger längre livslängd och ökad produktivitet på grund av förbättrad TKPH[1].
Den nya däcksserien MICHELIN® X®TRA LOAD ger kunderna möjlighet att maximera produktiviteten och kontinuiteten i arbetet, oavsett förhållandena de arbetar i. Förutom ökad lastkapacitet framhålls ökad livslängd i däcksserien X®TRA LOAD och väsentligt förbättrad TKPH kapacitet så att större last kan flyttas en längre sträcka på samma tid.
Nya MICHELIN® X®TRA LOAD finns i två modeller. De har optimerats på olika sätt med hänsyn till de två vanligaste underlagen som tipptruckar arbetar på:
MICHELIN X®TRA LOAD GRIP – för mjuka, lösa, leriga transportvägar– som ofta återfinns vid byggarbetsplatser samt öppna gruvor och stenbrott och på transportvägar med kraftig stigning där grepp och dragkraft är prioritet.
MICHELIN X®TRA LOAD PROTECT – för hårda aggressiva slitande transportvägar – där skydd och slitstyrka är prioriterat, som i byggarbetsplatser samt öppna gruvor och stenbrott.
Efter många år och efter att ha flyttat miljarder ton material, ersätter Michelin nu X®Quarry S och X®HAUL som varit referensdäcken för tipptruckar. Möjligheten till ökad nyttolast avspeglas i det nya namnet - MICHELIN X®TRA LOAD PROTECT.
De tre huvudsakliga förbättringarna är följande:
Lastkapaciteten är avgörande för alla tipptruckar och den förstärkta däckstommen i nya MICHELIN® X®TRA LOAD gör det till det första 24.00R35-däcket på marknaden som fått en ”3-stjärnig” klassificering[2]. Det är resultatet av en optimerad design som förbättrar däckets stressfördelning. Det innebär i praktiken 8 procent högre lastkapacitet eller 9 tons ökad lastkapacitet per fordon, en enorm produktivitetsökning när man multiplicerar det med antalet transportcykler per dag.
Slitstyrkan hos X®TRA LOAD PROTECT har också ökat med 8 procent jämfört med X®Quarry S tack vare en större volym gummi i det nya däckmönstret och bättre lastfördelning över kontaktytan. Volymen gummi i den nya däcksserien är minst 9 procent större än i X®Quarry S och nästan 30 procent större än i några av de ledande konkurrenternas däck i samma dimension. Dessutom ger den här ökade volymen gummi i slitbanan bättre lastfördelning, bättre slitstyrka och ökad livslängd. Den ökade livslängden beror också på det nya däckmönstret. MICHELIN® X®TRA LOAD PROTECT, i synnerhet, har sammankopplade mönsterklackar och förbättrad värmeavledning som sänker temperaturen i slitbanan med upp till 12 grader.
Produktivitet, mätt som TKPH/TPMH[3], beräknar produktivitet och är ett resultat av last och distans per timme. För nya Michelin X®TRA LOAD GRIP respektive X®TRA LOAD PROTECT, har TKPH-kapacitet ökat med minst 20,3 procent och 13,8 procent med slitbanegummi typ A4 och minst 11,7 procent respektive 41,7 procent med slitbanegummi typ B jämfört med tidigare Michelin-däck. Den ökade lastkapaciteten och möjligheten till högre snitthastighet gör det möjligt för kunden att optimera maskinens arbetscykler och öka produktiviteten.
Med de två olika typerna av slitbanegummi innebär det ett förenklat sortiment för kunden och enklare lagerhantering för återförsäljare. Michelins erbjudande i 24.00R35 E4 kommer att se ut så här:
XDTA4** ersätts av X®TRA LOAD GRIP A4***
XDTB** / X-TRACTION SC ersätts av X®TRA LOAD GRIP B***
X-QUARRY S** ersätts av X®TRA LOAD PROTECT A4***
X-HAUL** ersätts av X®TRA LOAD PROTECT B***
[1] Ton kilometer per timme
[2] Tidigare hade de flesta 24.00R35-däck en **-ranking; X®TRA LOAD är det första med ***-ranking. Antal stjärnor är en industristandard för klassificering av lastkapacitet för entreprenaddäck i en given dimension (Tire and Rim Association).
[3] Ton kilometer per timme