Michelin introducerar nordiska dubbfria vinterdäcket X-Ice Snow
Michelin introducerar nu det nya dubbfria nordiska vinterdäcket Michelin X-Ice Snow på den svenska marknaden. Däcket ger bättre grepp i snö, på is och i slask samtidigt som det har längre livslängd än konkurrenterna. Däcket kommer att finnas tillgängligt på marknaden från september både till vanliga personbilar och till SUVar.
Nu introducerar Michelin sitt nordiska vinterdäck Michelin X-Ice Snow, den nya generationen nordiska dubbfria vinterdäck, på den svenska marknaden. Däcket är utvecklat för maximal mobilitet och säkerhet, vinter efter vinter. 80 procent av tillverkningen för den nordiska marknaden kommer att ske i europeiska fabriker och det nya personbils- och SUV-däcket har testats rigoröst under extrema vinterförhållanden i Michelins Nordic Test Center i Ivalo i norra Finland.
Resultaten visar att Michelin X-Ice Snow har 12 000 kilometer längre livslängd än genomsnittet hos tre av sina huvudsakliga konkurrenter på marknaden[1].
- Det nya Michelin X-Ice Snow är utvecklat för att du och dina nära ska känna sig lugna och trygga när ni färdas under extrema vinterförhållanden. Vi har ett exceptionellt vinterdäck med ett nytt däckmönster och innovativa teknologier. Det nya däcket ger förare och passagerare utmärkta prestanda över tid, över däckets hela livslängd, inte bara när däcket är nytt, säger Peyman Sabet, vd för Michelin Nordic.
Nya Michelin X-Ice Snow erbjuder det väggrepp som krävs för att säkert klara extrema vinterförhållanden. Framförallt i och med fyra nya innovationer:
- Flex-Ice 2.0 gummiblandning: en unik gummiblandning lämplig för mycket varierande temperaturer med en silica-baserad gummiblandning för att kunna behålla flexibiliteten i mycket kalla väderförhållanden med temperaturer ned till minus 40 grader.
- En innovativ gummiblandning med styva polymer-baserade partiklar som integrerats i gummiblandningen för bättre grepp både på snö och is genom hela däckets livslängd. Mönsterblandningen skapar en mikro-rå yta på däcket som ger bättre grepp i snö och absorberar vatten på isiga vägar, vinter efter vinter.
- Ett nytt V-format mönster: däckmönstret utnyttjar 100 procent av kontaktytan för bästa grepp på snö och is, och för exceptionell prestanda i modd och slask.
- Två typer av djupa 3D sipes: för bättre klösande effekt på snö och is, för mer långlivade vassa kanter och med självlåsande sajpningar som hjälper till att säkra slät och jämn slitning
Michelin X-Ice Snow ersätter serierna Michelin X-Ice Xi3 och Latitude X-Ice Xi2 och kommer att finnas tillgängligt hösten 2020 i 92 dimensioner med hastighetsmärkning T och H för personbilar, CUVar och SUVar med 14 till 22 tums fälgdiameter. Ytterligare 54 dimensioner kommer att finnas tillgängliga från hösten 2021.
Michelin Long Lasting Performance strategi
Michelin står fast vid sin strategi om Long Lasting Performance, prestanda över tid. Den här strategin tillämpas inom alla affärsområden och på många produkter, från däck till personbilar och lastbilar till tvåhjulingar. Michelin började tala om den här strategin 2017 som en viktig del av framtida affärsplaner. Strategin driver och påverkar Michelins däckdesign och teknologi – genom att göra däck som ger god prestanda från det att de är nya och hela vägen ned till den lagliga gränsen, 3 millimeters mönsterdjup för vinterdäck. Det här tillvägagångsättet har också fördelen att maximera användningen av material, resurser och pengar och ge kunden tillgång till däckets hela potential, öka säkerheten och dessutom minska påverkan på miljön. En kund som använder däcket ned till den lagliga gränsen, använder däcket längre i den fas när det ger lägst rullmotstånd.
Michelin X-Ice Snow är det första nordiska dubbfria däcket där den här strategin inkorporerats och flera tester har utförts för att säkra och verifiera resultaten för Long Lasting Performance.
[1] Jämfört med Continental Viking Contact 7, Goodyear Ultragrip Ice 2 och Nokian Hakkapeliita R3.