header-search
Michelin producerar däck av återvunnen plast
print mail share
close
placeholder-image
west Alla artiklar
print mail share
close

Michelin producerar däck av återvunnen plast

26 augusti 2021

Med start redan år 2024 kommer Michelin att bearbeta återvunnen plast till nya däck. Varje minut hamnar vad som rymmer cirka en lastbil av plastavfall i havet över hela världen, med drastiska konsekvenser för miljön. Michelin vill motverka problemet genom att göra plastavfall till en råvara för däck. Nästan fyra miljarder PET-flaskor kan återvinnas varje år som fyllmedel för däck.

Målet är att de första Michelin-däcken med exempelvis återvunna yoghurtburkar och PET-flaskor i gummiblandningen ska rulla på vägarna redan 2024. Michelin kommer att presentera sin satsning vid Bilsalongen IAA i München i september med ett omfattande kommunikationsprogram. Bland annat ska Michelinanställda med Michelingubben Bibendum i spetsen vandra genom Münchens gator och samla ihop plast nog till de första 100 däcken.

–I ett däck kan vi bearbeta upp till 143 yoghurtburkar och cirka tolv och en halv PET-flaskor med de högteknologiska återvinningsprocesserna, säger Peyman Sabet, affärsutvecklingschef på Michelin Europe North. Vi vill ta itu med samhällets plastproblem och erbjuda lösningar.

Höga investeringar i hållbarhet

Michelin premiumdäck kommer tillverkas av 40 procent hållbara material såsom naturgummi eller solrosolja från år 2030 och helt och hållet av hållbara råvaror år 2050.

–Hållbarhet är en central byggsten. Vi vill få människor att tänka mer på miljön och sin egen säkerhet när de köper däck, istället för att bara jaga fyndpriser, säger Peyman Sabet.

Förnybara material som återvunnen PET- och engångsplast är också på väg att hitta in i framtidens däcktillverkning med hjälp av en högteknologisk återvinningsprocess. Michelin VISION konceptdäck är tillverkat av 100 procent återvinningsbart och hållbart material, 3D-printat och motståndskraftigt mot punktering.

Besökare till Michelins utställning på Bilsalongen IAA får veta hur det insamlade plastavfallet omvandlas till nya däck. Den så kallade "Michelin REGEN'Lab" beskriver steg för steg processerna för återvinning och förklarar hur råvaror till nya däck kommer från trä, PET-plast eller förpackningsavfall.

För första gången kommer det luftlösa däcket Michelin UPTIS att köra på vägarna i München. Samtidigt som vi visar hur premiumdäck också kan tillverkas av gamla plastflaskor och yoghurtburkar så tar Michelin konkreta steg mot sitt mål om att producera sina däck av 100% hållbara material år 2050. Skulle du vara intresserad av att höra mer om detta medan du får testa vårt UPTIS däck på vägarna runt München så går det bra att kontakta mig direkt för att boka detta.

Hållbarhet är en central byggsten. Vi vill få människor att tänka mer på miljön och sin egen säkerhet när de köper däck, istället för att bara jaga fyndpriser.

Peyman Sabet, affärsutvecklingschef på Michelin Europe North

Press kit