MICHELIN ROAD 5
Motorcyklister litar på det idag, och ännu mer i morgon
Michelin har tagit prestandan på sin däcksserie Sport Radial till en ny högre nivå med nya Michelin Road 5. Den spännande nykomlingen bygger vidare på Michelin Pilot Road 4, som varit det oomstridda riktmärket för Sport Touring-däck på den europeiska marknaden med fler än 1,5 miljoner sålda däck sedan introduktionen för fyra år sedan.
I en intern utvärdering, där det nya däcket jämfördes med sina viktigaste konkurrenter, hade Michelin Road 5 det bästa väggreppet på våta vägbanor. Och det fortsätter att leverera på våta vägbanor[1] genom hela sin livslängd, eftersom Michelin Road 5 har lika korta bromssträckor när det gått mer än 500 mil som Michelin Pilot Road 4[2] har när det är nytt. Förutom dessa förbättringar kombinerar Michelin Road 5 optimalt väggrepp på torra vägbanor med överlägsen stabilitet och mycket goda vägegenskaper jämfört med sina rivaler, det viktigaste för ägare av Sport Touring-maskiner.
Michelin Road 5, bättre grepp på våta vägbanor jämfört med sina fem viktigaste konkurrenter
Kombinationen av tre teknologier har bidragit till att Michelin Road 5, i en ny intern jämförelse med däckets fem viktigaste konkurrenter, ger det bästa väggreppet på våta vägar.
Michelin Road 5 uppnår den här prestandanivån tack vare:
- Senaste generationen gummiblandningar
- Dual compound-teknik (MICHELIN 2CT och MICHELIN 2CT+ Teknologi)
- Sajpat däckmönster
Till och med efter 500 mils körning har Michelin Road 5 lika kort bromssträcka på vått underlag som ett nytt Michelin Pilot Road 4[3].
Föga förvånande kräver motorcyklister bra bromsar. För att leva upp till det kravet förbättrar Michelin bromsegenskaperna på sina Sport Touring-däck på våta vägar genom att försäkra sig om att bromssträckan förblir lika kort över tid. Även efter 500 mils körning stannar det delvis slitna Michelin Road 5 på lika kort sträcka som ett nytt Michelin Pilot Road 4.
För att uppnå sådana prestanda har Michelin tagit sajpteknologin Michelin XST X, som också utvecklats för bilar, ett steg vidare tack vare Michelin XST Evo-teknologin som med en blandning av sajpning och däckmönster utformats för att skära genom vattenytan och förbättra däckets förmåga att avleda vatten. Tack vare att lamellerna i Michelin XST Evo-teknologin vidgas när de slits behåller däcket sin förmåga att avleda vatten.
Perfekt grepp på torra vägar, stabilitet och livlighet ger ännu mer körglädje
Förutom att optimera greppet på våta vägar ger Michelin Road 5 mycket gott väggrepp på torra vägar och överlägsen stabilitet jämfört med de viktigaste konkurrenter samt mycket bra uppträdande på vägen[4], återigen tack vare en kombination av teknologier.
- Greppet på torra vägar beror huvudsakligen på att man använder den senaste generationen av gummiblandningar,
- MICHELIN ACT+, en revolutionerande konstruktion av stommen som ger MICHELIN ROAD 5 överlägsen stabilitet rakt fram och i kurvor jämfört med konkurrenterna, samt mycket bra väghållning[5].
Michelin framhåller att man vill försäkra sig om konsekventa prestanda över tid. Som en konsekvens, och tack vare de olika teknologier som används, fortsätter den nya serien Sport Touring-däck att ge goda prestanda även när de slits. För motorcyklisterna innebär det ökad säkerhet, tillit och körglädje.
Nya michelin road 5 finns tillgängligt i 11 dimensioner
Inklusive fyra olika dimensioner för terrängversionen – och det börjar säljas från och med och med januari 2018.
Michelin Road 5a
Michelin Road 5 Trail
[1] Baserat på ett certifierat internt test på Michelins testanläggning i Fontange, Frankrike, i oktober 2017, då man jämförde MICHELIN ROAD 5 med METZELER Roadtec 01, DUNLOP Road Smart 3, CONTINENTAL Road Attack 3, PIRELLI Angel GT och BRIDGESTONE T30 EVO (fram: 120/70 ZR 17 / bak: 180/55 ZR 17) monterade på en Suzuki Bandit 1250.
[2] Baserat på ett certifierat internt test på Michelins testanläggning i Ladoux, Frankrike, i oktober 2017, då man jämförde MICHELIN ROAD 5 som körts 5 636 km med nya MICHELIN ROAD 4.
[3] Baserat på ett certifierat internt test på Michelins testanläggning i Ladoux, Frankrike, i oktober 2017, då man jämförde MICHELIN ROAD 5 som körts 5 636 km med nya MICHELIN ROAD 4.
[4] Baserat på ett test beställt av Michelin och organiserat av MTE Test Center i oktober 2017, då man jämförde MICHELIN ROAD 5 med METZELER Roadtec 01, DUNLOP Road Smart 3, CONTINENTAL Road Attack 3, PIRELLI Angel GT och BRIDGESTONE T30 EVO (fram: 120/70 ZR 17 / bak: 180/55 ZR 17) monterade på en Kawasaki Z900, vilket visade på totalt sett överlägsna prestanda på torra vägar, (bäst avseende stabilitet, delad första plats med Pirelli Angel GT avseende smidighet och tvåa avseende grepp på torra vägar).
[5] Baserat på ett certifierat internt test på Michelins testanläggning i Ladoux, Frankrike, i oktober 2017, då man jämförde MICHELIN ROAD 5 som körts 5 636 km med nya MICHELIN ROAD 4.