header-search
Michelin samarbetar med DHL Express för att testa punkteringssäkra Michelin UPTIS däck på Singapores vägar i det första pilotprojektet någonsin
print mail share
close
placeholder-image
west Alla artiklar
print mail share
close

Michelin samarbetar med DHL Express för att testa punkteringssäkra Michelin UPTIS däck på Singapores vägar i det första pilotprojektet någonsin

12 januari 2023
  • Michelin UPTIS, det punkteringssäkra prototypdäcket, kommer att monteras på nästan 50 DHL-transportbilar i Singapore i slutet av 2023
  • Michelins luftfria innovation får sitt genombrott på marknaden för den sista etappen i leveranskedjan ett år tidigare än planerat
  • Det luftfria däcket eliminerar stilleståndstid och antalet kasserade däck på grund av punktering samt minskar underhållet för DHL-flottan

 

Nästan 50 DHL Express-bilar kommer att börja köra på Michelin UPTIS1 luftfria däck för att genomföra de sista leveransetapperna i Singapore i slutet av 2023. Pilotprogrammet börjar med de första bilarna som kommer att göra de första leveranserna från den 10 januari. Tack vare ett samarbete mellan DHL och Michelin har Michelins luftfria prototypdäck tagit ytterligare ett steg framåt. Ett år tidigare än planerat kommer de första Michelin UPTIS däcken nu ut på marknaden under verkliga förhållanden.

Michelin UPTIS prototypen är en punkteringssäker hjul-/däckmontering utan tryckluft och är avsedd för personbilar och lätta transportbilar. Luften har ersatts av en revolutionerande konstruktion som klarar av att bära upp fordonet. Konstruktionen säkerställer hjulens robusthet och garanterar körkomfort och säkerhet. Den har utvecklats som en plug-and-play-lösning som gör det möjligt för användare att köra bekvämt och inte oroa sig för risker på vägen som skulle kunna påverka däcken. Konstruktionen begränsar också antalet kasserade däck på grund av punkteringar.

Med Michelin UPTIS däck kan DHL optimera fordonsflottans produktivitet och säkerställa kontinuitet i verksamheten, eftersom problem med däcktryck och punkteringar elimineras. Detta kommer att minska antalet däckbyten, vilket leder till mindre avfall.

"Som pionjärer inom grön logistik är vi glada över att få samarbeta med Michelin för att testa deras luftfria däck på våra fordon i Singapore. För att satsa på hållbarhetslösningar här har vi sedan dess konverterat 80 bilar i vår fordonsflotta till eldrivna transportbilar. Samarbetet utgör ytterligare en milstolpe för oss när vi siktar på att göra vår sista kilometer-verksamhet grönare och uppnå noll nettoutsläpp av koldioxid över hela DHL-nätverket globalt", säger Christopher Ong, Managing Director på DHL Express Singapore.

Michelin UPTIS är en banbrytande innovation inom däckbranschen. Det är ett resultat av ett femtiotal patent kopplade till däckets struktur och högteknologiska material. Denna satsning demonstrerar Michelins innovationsförmåga till förmån för en säkrare mobilitet som också är bättre för miljön. Vi är mycket glada över att DHL har gett Michelin förtroendet att utrusta företagets bilpark med de allra första Michelin UPTIS däcken, som nu kommer ut på marknaden ett år tidigare än planerat.

Bruno De Feraudy, Director of OEM activities för Michelin Group.
placeholder-image

Den luftfria tekniken är nyckeln till Michelins vision om ett helt hållbart däck senast 2050. Idag skrotas 20 % av däcken i förtid på grund av punktering och däckexplosioner (12 %) eller ojämnt slitage orsakat av dåligt däcktryck (8 %). Baserat på intern forskning2, projekterar Michelin att UPTIS luftfri teknik kan förhindra förtida kassering av upp till 200 miljoner däck per år över hela världen eller 2 miljoner ton material - en materialbesparing som ungefär motsvarar vikten av 200 st Eiffeltorn.

[1] UPTIS: Unikt punkteringssäkert däcksystem, ett luftfritt däck utvecklat i samarbete med Maxion, leverantör av en specifik fälg till UPTIS däcket.

[2] Hämtat från Michelins interna studie om skrotupplag (2012-2015), baserat på ett urval av 135 000 däck och extrapolerat på en global skala (uppskattningar visar att 1 miljard däck kasseras varje år).  

Press kit

print mail share
close

Kontakta