Michelin utvidgar X Multi-serien med fyra nya lastbilsdäck
- Nya 315/80 R 22.5 X Multi Z och X Multi D med upp till 30 procent längre körsträcka[1]
- Ett ton mer per axel med nya Michelin X Multi HL Z och HL T[2]
Michelin har utvidgat sin mångsidiga X Multi serie av lastbilsdäck, särskilt lämpat för medellånga transporter, med X Multi Z och X Multi D i dimension 315/80 R 22.5, samt introduktion av två nya däck i 385/65 R 22,5, X Multi HL Z och X Multi HL T.
Fördelarna med X Multi Z och X Multi D är nu också tillgängliga för dem som använder 315/80 R 22.5, en dimension som står för en stor del av den totala marknaden. X Multi HL Z och X Multi HL T tillgodoser efterfrågan av extra lastkapacitet på styraxeln för lastbilar försedda med kran, 38 tons släp och tvåaxlade semitrailers, tillsammans med övriga fördelar som mångsidighet och livslängd som alla däck i X Multi-serien erbjuder. Införandet av Michelins senaste teknologier har resulterat i betydande potentiella besparingar tack vare upp till 30 procents[3] längre livslängd.
De flesta X Multi-däck har 3PMSF godkännande och är därmed godkända för vinterkörning, även vid 2 mm mönsterdjup klarar de certifieringen[4].
Som alla Michelins lastbilsdäck kan Michelin X Multi mönsterskäras och regummeras och bidrar därigenom till Michelins ‘Everything Sustainable’-plan. Längre livslängd tillsammans med ett cirkulärekonomiskt tänkande gör att åkerier både kan minska sina driftskostnader och sitt miljömässiga fotavtryck, samtidigt som de kan dra nytta av däckens maximala potential.
Fler kunder kan dra nytta av X Multi Z och X Multi D
Michelin X Multi Z och X Multi D som hittills i huvudsak täckt 315/70 R 22.5-marknaden har nu utvidgats med en 315/80 R 22.5 version som svar på den stora efterfrågan i den dimensionen.
Michelin X Multi Z för styrande och frirullande axlar ger en möjlig ökning av livslängden med 15 procent jämfört med sin föregångare[5] och bygger på Michelins Regenion, Forcion och Infinicoil-teknologier.
Michelin X Multi D för drivaxlar ger en potentiell ökning av livslängden med 10 procent jämfört med föregångaren[6]. Slitbanan använder Regenion-teknologi, medan Powercoil- teknologi används i stommen.
Nya Michelin X Multi HL Z och X Multi HL T: högre lastkapacitet för lastbilar och släp
Michelin X Multi HL Z är ett 385/65 R 22.5-däck för styrande- och frirullande axlar, särskilt avsett för lastbilar med 10 tons framaxel som t.ex. stora kranbilar. Det nya HL Z-konceptet har ökat lastkapaciteten till tio ton per axel samtidigt som den potentiella livslängden ökat med 30 procent jämfört med föregångaren[7].
Michelin X Multi HL T i 385/65 R 22.5 är svaret på den avgörande frågan om lastkapacitet vid en tid när treaxlade semi-trailers allt oftare ersätts av trailers med två axlar, samt för de två sista axlarna på 4-axlade 38 tons släp.
Nya Michelin X Multi HL T klarar att bära ett extra ton per axel samtidigt som däckmönstret med Regenion och Carbion-teknologi ger längre livslängd (upp till 25 procent möjlig extra körsträcka jämfört med sin föregångare) samt lägre rullmotstånd.
Prestandavinster tack vare fem patenterade Michelin-teknologier:
REGENION: däckets självregenerande däckmönster ger gott väggrepp under alla förhållanden genom däckets hela livslängd tack vare att nytt mönster bildas allteftersom det slits.
INFINICOIL: en obruten stålvajer lindad runt däcket under slitbanan ökar inte bara dess motståndskraft under krävande förhållanden utan ger också lägre rullmotstånd och längre livslängd[8].
POWERCOIL: en ny generation av särskilt starka stålkablar för lättare däckstomme, längre livslängd och lägre rullmotstånd.
DURACOIL: en ny design av däckfoten som inkorporerar nylon med högt motstånd för att stärka den lägre delen av däckets sida och underlätta regummering.
FORCION: det här nya materialet framtaget ur en innovativ kemisk blandning förstärker däcksidorna för lång livslängd och motståndskraft mot slitage och skärskador.