header-search
MICHELIN X® MULTI GRIP™ nya lastbilsdäck för långvarig mobilitet även vid svåra vinterförhållanden
print mail share
close
placeholder-image
west Alla artiklar
print mail share
close

MICHELIN X® MULTI GRIP™ nya lastbilsdäck för långvarig mobilitet även vid svåra vinterförhållanden

29 april 2021
  • MICHELIN X® MULTI GRIP™ en ny serie lastbilsdäck med starka vinteregenskaper  
  • MICHELIN X® MULTI GRIP™ är konstruerade för att klara även tuffa vinterförhållanden
  • MICHELIN X® MULTI GRIP™ kombinerar grepp och säkerhet både under tuffa vinterförhållanden och på våta vägar, även när de är slitna,  och bidrar därmed till mer hållbara transporter.

Från och med 1 juli kommer Michelins nya sortiment av lastbilsdäck med starka vinteregenskaper, MICHELIN X® MULTI GRIP™, finnas tillgängliga på marknaden. Dessa däck, som ger ännu bättre prestanda än sina föregångare(1), är konstruerade för att säkerställa maximal säkerhet och framkomlighet under tuffa vinterförhållanden tack vare ett enastående grepp på snö- och slasktäckta såväl som våta vägbanor. De är märkta med symbolen 3PMSF.

Ökad säkerhet under däckets hela livslängd. Innovativa slitbanemönster baserat på MICHELIN Regenion-teknologi som utvecklas i takt med att däcket slits, och därmed är självåterskapande, ger utmärkt grepp även vid slitna däck. Med 5 millimeter kvarvarande mönsterdjup förbättras greppet på snö med mer än 50 procent och bromsprestanda med 20 procent. Med 2 millimeter slitbanedjup är sidgreppet 20 procent(2) bättre.

På is eller snö – oavsett om den är nyfallen, packad eller smältande – samt på vått väglag, visar MICHELIN X® MULTI GRIP™ goda vägegenskaper hela vintern. Däcken fortsätter dessutom att leverera mycket hög prestanda under resten av året, särskilt på våta vägar. 

Med en ökad livslängd, bibehållet grepp under däckets hela livslängd och slitbanans uthållighet är MICHELIN X® MULTI GRIP™ en högst effektiv lösning. Kilometeruttaget ökar med mer än 10 procent(3) för styrdäck och med mer än 30 procent(4) för drivdäck. Mönsterskärning och regummering ökar också livslängden på däcken och bidrar ytterligare till sänkta kostnader per körd kilometer. 

Rullmotståndet minskas med upp till 10 procent(4) för. För ett dragfordon med 385/65R22.5 MICHELIN X® MULTI GRIP™ Z och 315/80R22.5 MICHELIN X® MULTI GRIP™ D kan de nya däcken minska bränsleförbrukningen med 0,6 liter per 100 kilometer, vilket motsvarar bränslebesparingar på cirka 5800kr och en genomsnittlig minskning av koldioxidutsläppen med 1,5 ton  per år(5) under däckens initiala period före regummering.

placeholder-image
placeholder-image
placeholder-image

Med dessa nya däck kan lastbilsflottor sänka:

  • rörliga kostnader tack vare lägre driftkostnader
  • miljöpåverkan genom de minskade koldioxidutsläppen per körd kilometer.
     

Dimensioner tillgängliga från 1 juli 2021:

Styraxel: MICHELIN X® MULTI GRIP™ Z 385/65R22.5 och MICHELIN X® MULTI GRIP™ Z 385/55R22.5

Drivaxel: MICHELIN X® MULTI GRIP™ D 315/80R22.5 och MICHELIN X® MULTI GRIP™ D 315/70R22.5
 

Dimensioner tillgängliga från 1 juli 2022:

Styraxel: MICHELIN X® MULTI GRIP™ Z 315/80R22.5, MICHELIN X® MULTI GRIP™ Z 315/70R22.5 och MICHELIN X® MULTI GRIP™ Z 295/80R22.5

Drivaxel: MICHELIN X® MULTI GRIP™ D 295/80R22.5

Sortimentets höga prestanda är resultatet av fyra huvudsakliga innovativa, patenterade tekniker; Regenion, Infinicoil, Powercoil och Duracoil.

  1. MICHELIN XFN2 och MICHELIN XDW ICEGRIP
  2. Interna studier gjorda vid Michelins testcenter i Ivalo, Finland i februari 2020, mellan 385/65 R 22,5 MICHELIN X® MULTI ™ GRIP Z och 315/80 R 22,5 MICHELIN X® MULTI ™ GRIP D och 385/65 R 22,5 MICHELIN XFN2 AS och 315/80 R 22,5 MICHELIN XDW ICEGRIP, monterade på lastbil med styv vägg 4x2 lastad med 10 ton.
  3. Interna beräkningar, november 2020, som jämför 385/55 R 22,5 och 385/65 R 22,5 MICHELIN X® MULTI ™ GRIP Z med tidigare MICHELIN XFN2-intervall.
  4. Interna beräkningar, november 2020, som jämför 315/70 R 22,5 och 315/80 R 22,5 MICHELIN X® MULTI ™ GRIP D med tidigare MICHELIN XDW ICEGRIP-intervall.
  5. Intern mätning, 2020, jämförelse mellan däck 315/80R22.5 MICHELIN X® MULTI™ GRIP D och 315/80R22.5 MICHELIN XDW ICE GRIP.
  6. Intern beräkning på Vecto-basis (The Vehicle Energy Consumption Calculation Tool är ett beräkningsverktyg  för att öka konsumenternas medvetenhet om CO2-utsläppen från de tunga lastbilar de tänker köpa eller för att introducera minimistandard för att minska dessa utsläpp), mars 2021. Jämförelse av en konvoj med däcken 385/65R22,5 MICHELIN X® MULTI™ GRIP Z, 315/80R22.5 MICHELIN X® MULTI™ GRIP D & 385/65R22,5 MICHELIN X® MULTI™ T mot en konvoj med däcken 385/65R22.5 MICHELIN XFN2 AS, 315/80R22.5 MICHELIN XDW ICE GRIP & 385/65R22.5 MICHELIN X® MULTI™ T (konvojer med 4x2 dragbil / tre-axlad semitrailer, lastad med 40 ton, 100% regional användning, 100.000 km/år, bränslekostnad: 10 SEK/liter).

Press kit

print mail share
close

Kontakta