MICHELIN X® Works Z2- och D2-serien: större bränslebesparingar, längre livslängd och större robusthet för byggbranschen
Tack vare många innovationer ger den nya MICHELIN X® Works Z2- och D2-serien utmärkta resultat när det gäller bränslebesparing och livslängd utan att kompromissa med annan viktig prestanda:
- Minskade CO2 -utsläpp: det nya däckmönstret minskar rullmotståndet samtidigt som greppet förbättras och ljudnivån sänks. Det är också den första serien av on/offroad däck som får energimärkningen B- för rullmotstånd på styraxeln.
- Längre livslängd: upp till 10 % längre för styraxeln och upp till 25 % längre för drivaxeln jämfört med föregående modellserie1.
- Hög slitstyrka och godkända för regummering: 90 % av Michelins däckstommar godkänns för REMIX-regummering2. Dessutom gör sidoväggskydden däcken mer robusta.
- Ett belastningsindex som är kompatibelt med elbilar: belastningsindexet är 158/150 – eller upp till 8,5 ton för enkelmontering jämfört med 8 ton för föregående modell.
- Optimalt grepp under däckets hela livslängd: greppet är lika tillförlitligt även under de mest krävande förhållanden, oavsett om däcket är nytt eller använt. Greppet ger hög säkerhet, med 3PMSF-märkning, för förbättrad framkomlighet i linje med gällande vinterlagstiftning i Sverige.
Den 1 juni 2025 lanserade MICHELIN serien MICHELIN X® Works Z2 & D2 för dimensionen 315/80R22,5. Denna lansering följdes av storlekarna 13R22,5 X® Works Z2 & D2 och 385/65 X® Works HL Z2 i september 2025. MICHELIN X® Works Z2 & D2-serien är utformad för korta körningar på väg och i terräng i landsbygds- och storstadsområden och finns för både styr- och drivaxlar. Däcken marknadsförs i hela Europa.
Utvecklad för att optimera lönsamheten och bidra till fordonsflottans ekologiska omställning
Fordonsflottor verksamma inom bygg- och avfallshanteringssektorn måste klara av utmaningar som hög bränslekostnad, vilken står för upp till 30 % av utgifterna, EU:s förordning om CO2 -utsläpp och anpassning av verksamheten efter miljökrav.
Dessutom är det viktigt för en fordonsparkchef att minimera stilleståndstiden för att på så sätt upprätthålla effektiviteten i verksamheten och garantera kundnöjdhet. Fordonsstillestånd är ett stort problem som direkt påverkar lönsamheten och medarbetarnas säkerhet.
Tack vare lång livslängd, robusthet och lågt rullmotstånd bidrar MICHELIN X® Works Z2 & D2-serien till att optimera fordonsflottans driftskostnader samtidigt som miljöpåverkan minskas.
Teknologiska framsteg för kompromisslös prestanda
I över 130 år har Michelin kanaliserat sina satsningar inom materialvetenskap. Företaget har över 12 000 aktiva patent världen över med 1,2 miljarder euro avsatta till innovationsresurser 2024 och ett FoU-team som består av ca 6 000 medarbetare. Denna unika innovationskraft gör det möjligt för Michelin att möta motstridiga tekniska utmaningar som att hitta en balans mellan körsträcka och energieffektivitet eller mellan miljö och säkerhet.
MICHELIN X® Works Z2 & D2-serien innehåller: Powercoil-, Duracoil-, Opticoil- och Carbion-teknik.
- POWERCOIL-tekniken är en ny generation av mer robusta stålvajrar som ger bättre motstånd mot oxidation och förbättrar däckstommens hållbarhet. Stålvajrarna är lättare, vilket medför lägre rullmotstånd.
- DURACOIL-tekniken är ett förstärkt område mellan däcket och hjulet som ger ökad robusthet. Högkvalitativ nylon skyddar klinchtråden och ger ökad stabilitet när däcket rullar. Detta förbättrar däckstommens körsträcka.
- OPTICOIL-tekniken är en ny klincharkitektur som möjliggör betydande viktbesparingar, begränsar råvaruförbrukningen och minskar CO2-utsläppen utan att påverka däckets prestanda och tillförlitlighet.
- CARBION-tekniken är ett material som produceras genom en innovativ sammansättningsprocess där vissa slitbanekomponenter blandas medan de är i flytande tillstånd, vilket skapar en mer homogen gummiblandning. Detta material ökar däckets körsträcka och förbättrar rullmotståndet.
Foton och illustrationer finns på:
https://contentcenter.michelin.com:443/dam/wedia/shared-board/60d238e3-5f33-4b6d-8e98-bc2bfcc811d2
[1] Enligt en intern Michelin-studie baserad på ett simuleringsverktyg, Ladoux forsknings- och teknikcenter, 2024.
[2] Enligt en studie som genomfördes på över 473 000 däckstommar mellan 2015 och 2018. Data som samlats in i Storbritannien av TRS, en oberoende insamlare av däckstommar; acceptansfrekvens för regummering beräknad efter varumärke, för en initial regummering.