header-search
Michelins nya Europeiska All-Season däck: CrossClimate 2
print mail share
close
placeholder-image
west Alla artiklar
print mail share
close

Michelins nya Europeiska All-Season däck: CrossClimate 2

2 september 2021
  • En mästare på den europeiska All-Season marknaden1-6
  • Ger ökad säkerhet från tidig vår till sen höst
  • Lagligt att använda på vintern sedan 2019 (Michelin rekommenderar nordiska vinterdäck under svåra vinterförhållanden)
  • Hög prestanda från första till sista kilometern tack vare innovativa teknologier2,3&4
placeholder-image
placeholder-image

Tack vare att Michelin CrossClimate 2 uppfyller många, ofta till synes motstridiga krav på prestanda, klarar däcket de flesta av de skiftande väderförhållanden som bilister kan möta under olika årstider. 

–För oss i Sverige rekommenderar vi nordiska vinterdäck på vintern vid svåra vinterförhållanden, men CrossClimate 2 är ett fantastiskt komplement. Det här däcket fungerar perfekt som sommardäck på nordiska vägar, samtidigt som det ger utökad säkerhet på snö under tidig vår och sen höst om timingen i däckskiftet mellan sommar och vinter inte skulle bli perfekt, säger Klas Lindén, Teknisk Chef för personbilsdäck hos Michelin.

En mästare på den Europeiska All-Season-marknaden1-6

Däcket har sommardäckets fördelar vad gäller bromsprestanda på torr och våt vägbana, låg bränsleförbrukning och lång livslängd1,2,5&6, och vinterdäckets fördelar när det gäller väggrepp och bromsprestanda på snö och i låga temperaturer. Snögreppsmärkningen (3PMSF=Three Peak Mountain Snowflake) bekräftar att Michelin CrossClimate 2 får användas på vintern3&4.

Hög prestanda från första kilometern till den sista tack vare innovativa teknologier

Michelin CrossClimate 2, har en innovativ kombination av avancerade teknologier med fokus på gummiblandning och däckmönster. Dess unika egenskaper uppnår den mest effektiva balansen mellan däckmönster och material i slitbanan. Däcket levererar hög prestanda från första kilometern till den sista, hela vägen ned till lagens gräns för mönsterdjup. Michelin CrossClimate 2, både nytt och slitet, toppar sex av nio tester (i huvudsak test av broms- och väggrepp mot andra All-Season däck) under 2020 och 20211-6.

Unik prestanda över tid2,3&4

Däcken behöver bytas först när det slitits ned till den lagliga gränsen, vilket alla vinner på. Bilägaren får mer valuta för pengarna, samtidigt som däckets låga rullmotstånd bidrar till lägre bränslekostnader5&6. Också miljön är en vinnare eftersom färre däck behöver ersättas, det sparar råvaror och resulterar i färre uttjänta däck. Ett lägre rullmotstånd innebär också mindre utsläpp av koldioxid.

 –Sedan lanseringen har ursprungsversionen av Michelin CrossClimate radikalt påverkat den europeiska marknaden för Året-Runt-däck, vilket är den kategori som däcket rent tekniskt hör hemma i. Kategorin har vuxit med drygt 19 procent7 årligen och är enda segmentet som fortsatt växa under pandemin8. Michelin CrossClimate 2 är ytterligare ett bidrag till vår hållbarhetsstrategi. De kommande fem åren beräknas All-Season segmentet växa över 16 procent7 per år, säger Scott Clark, vVD Michelin Automotive och Motorsport.

Michelin CrossClimate 2 erbjuds under år 2021 i 115 dimensioner och 61 dimensioner år 2022 för fälgar från 15 till 20 tum. Listan innehåller 65 nya dimensioner. Michelin CrossClimate 2-serien tillverkas i sju europeiska fabriker, huvudsakligen i Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien.

Försäljningen av Michelin CrossClimate 2 har startat i Europa under september.

För oss i Sverige rekommenderar vi nordiska vinterdäck på vintern vid svåra vinterförhållanden, men Cross Climate 2 är ett fantastiskt komplement. Det här däcket fungerar perfekt som sommardäck på nordiska vägar, samtidigt som det ger utökad säkerhet på snö under tidig vår och sen höst om timingen i däckskiftet mellan sommar och vinter inte skulle bli perfekt.

Klas Lindén, Teknisk Chef för personbilsdäck hos Michelin.

Noter

1) Bromstest på torr väg utförd av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, från 100 till 0 km/tim, i februari 2021, däckdimension 205/55 R16 94V XL på en VW Golf 7 jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (100%) och MICHELIN CrossClimate + (96,2%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (92,4%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (89,9%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (89,4%)

2) Bromstest på våt vägbana, utförd av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, från 80 till 20 km/tim,  från oktober till april 2021 (slitna, dvs slitna på maskin (slipade) till mönsterdjupsindikatorn enligt det europeiska kravet: ECE R30r03f), med däckdimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (nya : 100% - slitna : 100%) versus MICHELIN CrossClimate + (nya : 98,2% - slitna : 101,1%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nya : 103,2% - slitna : 99,5%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (nya : 94,9% - slitna : 96,1%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nya : 96,7% - slitna: 89,0%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (nya : 97,4% - slitna: 94,5%)

3) Bromstest på snö, utförd av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, från 30 till 10 km/tim, i februari 2021 (på nya och slipade till 2 mm), däckdimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (nya : 100%-slitna : 100%) och MICHELIN CrossClimate + (nya : 95%-slitna : 88,1%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nya: 92,4% - slitna : 70,9%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (nya : 99,5% - slitna : 96,4%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nya : 97,6% - slitna : 94,1%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (nya : 81,9% - slitna : 77,0%)

4) Väggrepp på snö, test utförd av TÜV SÜD Product Service på Michelins begäran, februari 2021 (på nya däck och på slitna till 2 mm), däckdimension 205/55 R16 94V XL jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (nya : 100% - slitna : 100%) och MICHELIN CrossClimate + (nya : 95,1% - slitna : 87,5%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nya : 84,6% - slitna : 65,2%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (nya : 95,6% - slitna : 91,9%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nya : 94,6% - slitna : 90,6%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (nya : 72,0% - slitna : 54,2%) ​​

5) Livslängdstest utförd av DEKRA TEST CENTER, på Michelins begäran, december 2020, däckdimension 205/55 R16 94V XL på VW Golf 7 jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (100%) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8%) och GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4%) ; BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7%) ; PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9%). Livslängdstest körd i vardagstrafik (D50) I 14.460 km och extrapolerad livslängd 1.6mm ​

6) Rullmotståndstest utförd på maskin av Applus Idiada, på Michelins begäran, augusti 2020, däckdimension 205/55 R16 94V XL, jämförelse mellan MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t) och MICHELIN CrossClimate + (8,20 kg/t) Eco-vänlig körning beror framförallt på körvanor, fordonet eller däcktrycket. Michelin CrossClimate 2 är klassat ”B” i de flesta dimensioner för rullmotståndet med A-B-C-D-E i den europeiska märkningsskalan. Detta är jämfört med sommardäcksstandard eftersom de flesta är klassade B och högre, enligt Product Tracking – Average Premium Summer – däckmarknaden i Europa 2021.

7) Michelin in-house data

8) Source:  ETRMA, European Tyre & Rubber Manufacturers Association

Press kit