Michelins nya Europeiska All-Season däck: CrossClimate 2
- En mästare på den europeiska All-Season marknaden1-6
- Ger ökad säkerhet från tidig vår till sen höst
- Lagligt att använda på vintern sedan 2019 (Michelin rekommenderar nordiska vinterdäck under svåra vinterförhållanden)
- Hög prestanda från första till sista kilometern tack vare innovativa teknologier2,3&4
Tack vare att Michelin CrossClimate 2 uppfyller många, ofta till synes motstridiga krav på prestanda, klarar däcket de flesta av de skiftande väderförhållanden som bilister kan möta under olika årstider.
–För oss i Sverige rekommenderar vi nordiska vinterdäck på vintern vid svåra vinterförhållanden, men CrossClimate 2 är ett fantastiskt komplement. Det här däcket fungerar perfekt som sommardäck på nordiska vägar, samtidigt som det ger utökad säkerhet på snö under tidig vår och sen höst om timingen i däckskiftet mellan sommar och vinter inte skulle bli perfekt, säger Klas Lindén, Teknisk Chef för personbilsdäck hos Michelin.
En mästare på den Europeiska All-Season-marknaden1-6
Däcket har sommardäckets fördelar vad gäller bromsprestanda på torr och våt vägbana, låg bränsleförbrukning och lång livslängd1,2,5&6, och vinterdäckets fördelar när det gäller väggrepp och bromsprestanda på snö och i låga temperaturer. Snögreppsmärkningen (3PMSF=Three Peak Mountain Snowflake) bekräftar att Michelin CrossClimate 2 får användas på vintern3&4.
Hög prestanda från första kilometern till den sista tack vare innovativa teknologier
Michelin CrossClimate 2, har en innovativ kombination av avancerade teknologier med fokus på gummiblandning och däckmönster. Dess unika egenskaper uppnår den mest effektiva balansen mellan däckmönster och material i slitbanan. Däcket levererar hög prestanda från första kilometern till den sista, hela vägen ned till lagens gräns för mönsterdjup. Michelin CrossClimate 2, både nytt och slitet, toppar sex av nio tester (i huvudsak test av broms- och väggrepp mot andra All-Season däck) under 2020 och 20211-6.
Unik prestanda över tid2,3&4
Däcken behöver bytas först när det slitits ned till den lagliga gränsen, vilket alla vinner på. Bilägaren får mer valuta för pengarna, samtidigt som däckets låga rullmotstånd bidrar till lägre bränslekostnader5&6. Också miljön är en vinnare eftersom färre däck behöver ersättas, det sparar råvaror och resulterar i färre uttjänta däck. Ett lägre rullmotstånd innebär också mindre utsläpp av koldioxid.
–Sedan lanseringen har ursprungsversionen av Michelin CrossClimate radikalt påverkat den europeiska marknaden för Året-Runt-däck, vilket är den kategori som däcket rent tekniskt hör hemma i. Kategorin har vuxit med drygt 19 procent7 årligen och är enda segmentet som fortsatt växa under pandemin8. Michelin CrossClimate 2 är ytterligare ett bidrag till vår hållbarhetsstrategi. De kommande fem åren beräknas All-Season segmentet växa över 16 procent7 per år, säger Scott Clark, vVD Michelin Automotive och Motorsport.
Michelin CrossClimate 2 erbjuds under år 2021 i 115 dimensioner och 61 dimensioner år 2022 för fälgar från 15 till 20 tum. Listan innehåller 65 nya dimensioner. Michelin CrossClimate 2-serien tillverkas i sju europeiska fabriker, huvudsakligen i Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien.
Försäljningen av Michelin CrossClimate 2 har startat i Europa under september.
För oss i Sverige rekommenderar vi nordiska vinterdäck på vintern vid svåra vinterförhållanden, men Cross Climate 2 är ett fantastiskt komplement. Det här däcket fungerar perfekt som sommardäck på nordiska vägar, samtidigt som det ger utökad säkerhet på snö under tidig vår och sen höst om timingen i däckskiftet mellan sommar och vinter inte skulle bli perfekt.