Rätt partner vid rätt tidpunkt: Michelin framtidssäkrar vagnparker
Stigande kostnader, personalbrist, lagkrav eller klimatkrisen: transport- och logistikbranschen står idag inför en rad utmaningar. På årets IAA Transportation-mässa i Hannover kommer Michelin att visa hur man bidrar till att hitta lösningar. Med MICHELIN Connected Mobility kommer MICHELIN att presentera en heltäckande lösning för holistisk vagnparkshantering i monter B26 i hall 19/20. Den kombinerar högteknologiska däck, däckhantering, förutseende underhåll och uppkopplad vagnparksadministration – vilket gör vagnparkerna säkrare, effektivare och mer resurssnåla.
”Vi behöver lägga grunden idag för att forma morgondagens mobilitet i en levnadsvänlig värld. En modern mobilitet som är inriktad på hållbarhet. Transport- och logistikbranschen är med och formar denna värld. För våra kunder handlar det om att vara långsiktigt konkurrenskraftiga på en mycket konkurrensutsatt marknad – lönsamt, effektivt och hållbart. Därför har vi ett nära samarbete med dem för att framtidssäkra deras vagnparker.” Därför var utfästelsen inför mässan StepUp – side by side for your sustainable mobility ett medvetet val: ”StepUp är vår vädjan till alla aktörer i branschen: det är endast tillsammans som vi klarar att ta fram lösningar för framtiden!”
Med StepUp-initiativet arbetar Michelin efter en heltäckande strategi för att harmonisera ekonomisk tillväxt och hållbar mobilitet. Denna djupgående strategi tillgodoser kundernas behov genom att optimera kostnaderna, öka produktiviteten, säkerställa förarsäkerheten och förbättra vagnparkshanteringen. I tre decennier har Michelin hjälpt transportföretag att nå sina miljömål och navigera i en konkurrenskraftig miljö.
Däck för en effektivare och säkrare vagnpark
Däckens effektivitet, robusthet och hållbarhet har en direkt inverkan på de totala fordonsparkskostnaderna, stilleståndstiden, förarsäkerheten och miljön. Till exempel är en betydande andel av bränsleförbrukningen direkt hänförbar till däckens rullmotstånd. Michelin kommer att presentera två däckinnovationer på IAA Transportation i Hannover. Michelins premiumdäck är nu optimerade avseende rullmotstånd och konstruerade för bränsleeffektivitet. Vagnparksoperatörerna vinner fördelar som färre däckbyten och bättre koldioxidavtryck.
Lastbilsdäck som bearbetas och regummeras med den speciella varmregummeringsprocessen MICHELIN REMIX uppnår också upp till 150 procent längre körsträcka1. Ett regummerat lastbilsdäck ger upphov till cirka 135 kilo2 eller cirka två tredjedelar mindre CO2 -utsläpp än ett nytt lastbilsdäck (rullmotståndsklass D). ”Regummering är en miljövänlig och resursbesparande process – och en viktig komponent för en mer hållbar mobilitet för oss i transportsektorn”, säger Ostbomk.
Skapa mervärde med data
Förutom däck hjälper Michelin även vagnparksoperatörer att förbättra prestandan i sin vagnpark. Med de datadrivna hanteringslösningarna i MICHELIN Connected Fleet får användarna till exempel en komplett översikt i realtid över beläggningen av samtliga fordon i vagnparken. På så sätt kan de utnyttja vagnparken optimalt, sänka driftskostnaderna och öka trafiksäkerheten genom feedback om körsättet samt minska både bränsleförbrukningen och koldioxidavtrycket. Med lösningar som Trailer Premium från MICHELIN Connected Fleet kommer operatörerna också att vara förberedda om lagbestämmelserna ändras – till exempel när det gäller däcktrycksövervakning.
Med MICHELIN Smart Predictive Tire demonstrerar företaget en digital lösning som förhindrar onödiga och kostsamma haverier och gör det möjligt att planera underhållet av däcken i förväg. Så snart däckens tryck eller temperatur avviker från standarden eller däcken är utslitna meddelar lösningen vagnparkschefen som då kan reagera omedelbart.
Morgondagens vagnpark – på IAA idag
Med Symbio visar Michelin hur nya körkoncept kan bana väg för en hållbar framtid. I ett samriskprojekt med Faurecia och Stellantis driver företaget vidare den industriella användningen av vätgas. ”Väte är en nyckelteknik för oss på vägen mot utsläppsfri mobilitet”, menar Ostbomk. I slutet av förra året öppnade Symbio sin första gigafabrik för produktion av bränslecellssystem i Saint-Fons, Frankrike. Produktionskapaciteten där förväntas öka till 50 000 år 2026.
[1] Utöver körsträckan för ett nytt däck (upp till 25 % längre körsträcka i genomsnitt vid regummering av det nya däcket, upp till 25 % längre körsträcka i genomsnitt vid regummering med MICHELIN REMIX och +100 % längre körsträcka med MICHELIN REMIX)
[2] Studie av Fraunhofer Institute for Environmental, Safety and Energy Technology UMSICHT på uppdrag av Allianz Zukunft Reifen (AZuR) (https://azur-netzwerk.de/pressemeldung/fraunhofer-institut-zieht-positive-oekobilanz-qualitativ-hochwertig-runderneuerter-reifen-versus-vergleichbarer-neureifen/ )