header-search
Säkerhet, miljö och köpkraft: Michelin stödjer den nya europeiska förordningen R117-04 om slitna däck
print mail share
close
placeholder-image
west Alla artiklar
print mail share
close

Säkerhet, miljö och köpkraft: Michelin stödjer den nya europeiska förordningen R117-04 om slitna däck

16 juli 2024
  • Den nya förordningen R117-04 garanterar ökad säkerhet, bättre respekt för miljön och skydd för bilisternas köpkraft.

  • Ett strängt test för att ett däck ska kunna användas helt tryggt ända ned till den lagstadgade slitagegränsen på 1,6 mm.

  • Enligt en Michelin-studie demonteras 50 % av däcken innan de nått ett kvarvarande mönsterdjup på 3 mm(1). Globalt skrotas 400 miljoner däck i förtid varje år.

Michelin stödjer den nya europeiska förordningen R117-04 om prestanda för nya bildäck när de är slitna, som träder i kraft den 1 juli 2024. Det gör det möjligt att garantera bättre säkerhet på vägarna och även att lösa problemet med att skydda både planeten och köpkraften för de europeiska bilisterna.

Det är viktigt för koncernen att informera konsumenterna om betydelsen av deras däcks prestanda när de är slitna. Denna transparens är ännu viktigare eftersom vissa prestanda försämras med tiden, särskilt när det gäller säkerhet.

I denna nya europeiska bestämmelse ingår ett strängt lagstadgat test som gör det möjligt att förbättra trafiksäkerheten samtidigt som bilister uppmuntras att förlita sig på pålitliga däck, ända ned till det lagstadgade mönsterdjupet på 1,6 mm.

placeholder-image

Ett strängt test för ökad säkerhet

Det våtbromstest som antagits av de europeiska myndigheterna mäter den sträcka som krävs för att ett fordon ska bromsa in från 80 till 20 km/h [50 till 12 mph] på en vanlig vägbana belagd med vatten upp till en höjd av en mm. Förutom dessa specifika punkter inkluderar detta test andra exakta parametrar, såsom väggreppskoefficienten eller omgivningstemperaturen. Testerna på vått underlag har redan tagits i bruk för att definiera säkerhetströskeln för nya däck enligt föreskrifterna och är allmänt erkända av däckindustrin. De klarar även de mer extrema situationer som en bilist kan stöta på under resan.

Att designa däck som presterar från första till sista kilometern ligger i Michelins DNA och härstammar från ett designval som gjorts av koncernen, med ett mål: användarsäkerhet. När man till exempel ska stanna på vått underlag behöver ett slitet Michelin-däck, som är utformat för att bibehålla sina prestanda över tid, en bromssträcka som i genomsnitt är 3,4 m kortare än vad ett nytt konkurrerande däck behöver(2). Detta avstånd motsvarar ungefär en billängd, några meter som är avgörande i en nödsituation. 

Michelin är globalt erkänt för sina investeringar i forskning och utveckling. Varje år investerar koncernen nästan 1,2 miljarder euro i innovation och FoU. Dessa stora insatser gör det möjligt för Michelins 6 000 forskare att till exempel skapa nya däckarkitekturer, innovativa däckmönster och till och med upptäcka kompositmaterial med hittills oöverträffade egenskaper. Michelins designval garanterar optimal säkerhet, särskilt vid bromsning på vått underlag, oavsett om däcket är nytt eller slitet. 

En förordning som även skyddar planeten och bilisternas köpkraft

Enligt en Michelin-studie demonteras 50 % av däcken innan de nått ett kvarvarande mönsterdjup på 3 mm.

placeholder-image

Tillämpningen av denna förordning kommer att påverka efterfrågan på nya däck i Europa. Efterfrågan kan reduceras med 128 miljoner enheter(3) per år, vilket leder till en minskning av koldioxidutsläppen med cirka 6,6 miljoner ton(4). På global nivå demonteras 400 miljoner däck i förtid varje år, och 35 miljoner ton koldioxid skulle därför kunna sparas in. Det motsvarar utsläppen från en stad som New York i sex månader.

Att behålla däcken längre kommer också att skydda konsumenternas köpkraft. Det innebär nästan 7 miljarder euro(5) som europeiska bilister kan spara varje år.

[1] Baserat på ScrapYard AGB-data (interna Michelin-studier på flera tusen inspekterade däck: 128 000 slitna däck av alla märken över hela världen.
[2] * Tester utförda av Michelin och registrerade av domstolstjänsteman, den 20 september 2018, på centret ”ATP Automotive Testing” i Papenburg,
Tyskland, på däckstorlek 205/55 R16.
[3] Data från Ernst & Young-rapporten ”Planned obsolescence is not inevitable” (Planerad föråldring är inte oundviklig) – maj 2017.
[4] Enligt interna beräkningar som gjorts baserat på data från Ernst & Young-rapporten med titeln ”Planned obsolescence is not inevitable”
(Planerad föråldring är inte oundviklig) – maj 2017.
[5] Data från Ernst & Young-rapporten ”Planned obsolescence is not inevitable” (Planerad föråldring är inte oundviklig) – maj 2017.

                                                

Press kit

print mail share
close

Kontakta