År 2050 är Michelins däck 100 procent hållbara
År 2050 kommer Michelins däck att produceras helt och hållet av återvunnet material, vara helt återvinningsbara och endast använda biobaserade eller på annat sätt hållbara material. Målet nås med hjälp av en kraftfull satsning på forskning och utveckling (FoU), jämsides partnerskap med innovativa företag.
Inspirerat av det luftlösa uppkopplade konceptdäcket VISION som introducerades 2017, har Michelin satt som mål att göra sina däck 100 procent hållbara från och med 2050. Idag är cirka en tredjedel av de komponenter som används vid produktionen av ett Michelindäck naturliga, återvunna eller på annat sätt hållbara råvaror.
Ett Michelin-däck är en högteknologisk produkt med drygt 200 ingredienser. De viktigaste är naturgummi eller syntetgummi, metall, fibrer och komponenter som stärker däckets struktur, som t ex karbon, silica och plastmaterial. De samverkar för att uppnå optimal balans mellan komfort, prestanda men framförallt en säker körupplevelse med ständigt minskad miljöpåverkan.
–Michelins mognad inom materialteknik beror på styrkan i vårt företags FoU-kapacitet, säger Peyman Sabet, Nordenchef Michelin. Vi har 6 000 personer som verkar inom sju FoU-center runtom i världen med 350 kompetensområden. Ingenjörer, forskare, kemister och utvecklare har tillsammans bidragit till 10 000 patent inom däckdesign och tillverkning. De arbetar hårt för att öka säkerhet, hållbarhet, körning, prestandafunktioner, samtidigt som de gör däcken 100 procent hållbara till 2050.
Nu är målet 100 procents hållbarhet.
Dagens hastighet för att ta fram innovationer kräver nya former av samarbeten. Därför skapar vi partnerskap med innovativa företag vars framsteg inom teknisk utveckling skapar helt nya möjligheter. Teknikerna kan användas inom andra industrier, som kan dra nytta av återvunna råvaror som är oändligt återanvändningsbara. Dessa tekniker gör det också möjligt att återvinna polystyren och återvinna ämnen som kimrök (fint kolpulver) eller pyrolysolja ur begagnade däck.
Axens och IFP Energies Nouvelles, är de två företag som går i spetsen för BioButterfly-projektet De har samverkat med Michelin sedan 2019 för att producera bioadministrerad butadien som ersätter petroleumbaserad butadien. Butadien är en viktig industrikemikalie vid tillverkning av syntetgummi för däckproduktion. Med hjälp av biomassa från trä, risskal, löv, majsstjälkar och annat växtavfall kan 4,2 miljoner ton träflis införlivas i Michelins däck varje år.
Partnerskapet, som signerades i november 2020, mellan Michelin och Kanada-baserade Pyrowave som kan producera återvunnen styren från plasten i förpackningar som yoghurtburkar och matlådor eller isolerande paneler, är en annan viktig hörnsten. Styren är en monomer som används för att tillverka inte bara polystyren utan också syntetiskt gummi för däck samt ett brett utbud av konsumtionsvaror. Så småningom kan motsvarande tio tusentals ton av polystyrenavfall återvinnas till ursprungsförpackningar men också till Michelin-däck varje år.
Den revolutionerande process som utvecklats av den franska startupen Carbios, syftar till att använda enzymer för att dekonstruera PET, en plast som för närvarande är oljebaserad. Plastavfallet reduceras till sina ursprungliga rena monomerer, som kan återanvändas oändligt och återanvändas för att tillverka ny PET-plast. En av dessa återvunna plaster råkar vara polyestergarnet som används vid tillverkning av däck. Cirka fyra miljarder plastflaskor kan eventuellt återvinnas till Michelin-däck varje år.
Nyligen meddelade Michelin att man kommer lansera sin första anläggning för däckåtervinning med svenska Enviro. Det svenska företaget har utvecklat en patenterad teknik för att återvinna kimrök (fint kolpulver), pyrolysolja, stål, gas och andra nya högkvalitativa återanvändbara material från uttjänta däck. Det gör att allt i dessa däck kan återvinnas och återanvändas i flera sorters gummibaserade produktionsprocesser.
Michelin stödjer den cirkulära ekonomin på flera sätt, vilket bekräftas av företagets deltagande i det europeiska BlackCycle-konsortiet. Detta projekt, som samordnas av Michelin och finansieras av Europeiska unionen, samlar 13 offentliga och privata samarbetspartners för att utforma processer för att tillverka nya däck från uttjänta däck.