Michelin är obestridd ledare inom minskning av partiklar från däckslitage: Nytt erkännande från ADAC och dess miljontals medlemmar
-
För andra gången i rad har Michelin erkänts av ADAC1 som den obestridda ledaren inom minskning av partikelutsläpp från däckslitage.
-
Tack vare sin innovativt ledande position har Michelin i 20 år strävat efter att förstå och minska däckslitage.
-
Däckslitage är en global utmaning som Euro 7-förordningen i Europa är inriktad mot.
I juni publicerade ADAC (den tyska bilistföreningen, känd för sina hårda tester) en ny studie på 160 däckmodeller som täcker en större del av europamarknaden. Enligt denna släppte Michelins däck ut 26 % färre partiklar än genomsnittet för dess premiumkonkurrenter. Michelins närmaste konkurrent släppte ut 20 % fler partiklar, per körd kilometer och per transporterat ton. Resultatet är helt i linje med ADAC stidigare studie som publicerades 2021. Redan då visade det sig att Michelins däck gav ifrån sig 28 % färre partiklar än genomsnittet hos premiumtillverkarna.
Dessa resultat illustrerar Michelins innovativa ansträngningar att tillverka däck som presterar under hela sin livslängd och kombinerar utmärkt livslängd, minskade partikelutsläpp med minimal råvaruförbrukning. Denna inriktning resulterar naturligtvis i däck som avger ett färre antal partiklar. ADAC-studien visar också att denna prestanda kan kombineras med en mycket hög säkerhetsnivå.
Bakgrunden till resultaten grundar sig i årtionden av forskning och utveckling som Michelin har genomfört för att minska miljöpåverkan från sina produkter. Vår specialkunskap inom kompositmaterial lönar sig verkligen, vi kan nu leverera de mest slitstarka däcken på marknaden. Lågslitagedäck är inte bara bättre för miljön – det faktum att de i allmänhet håller längre innebär även konkreta fördelar för kunden.
Michelin har haft ett engagemang för att förstå och minska däckslitage under nästan 20 år
Michelin har i över 20 år arbetat aktivt med att minska slitagehastigheten i sina däck, resultatet av däckets friktion mot vägbanan. Detta arbete har gjort det möjligt att utveckla innovationer som har minskat slitageutsläppen från företagets däck med 5 % mellan 2015 och 2020. Det motsvarar ca 100 000 ton partiklar som inte har släppts ut under denna period Målsättningen är att förbättra siffran ytterligare under de kommande åren.
För att bättre förstå slitagefenomenet investerar Michelin kraftigt i forskning och utveckling (med en budget på 1,2 Mdr euro 2024). Koncernen förlitar sig på sin materialkunskap och på en konstruktionsstrategi som historiskt har fokuserat på att optimera användningen av råmaterial.
Till exempel:
- Helt nya MICHELIN CrossClimate 3 Sport, ett sommardäck godkänt för vinterbruk (3PMSF-märkt), minskar partikelutsläppen med hela 23 % jämfört med MICHELIN Pilot Sport 52, sommardäcket i samma kategori.
I slutet av 2023 tillkännagav Michelin skapandet av ett gemensamt laboratorium med CNRS och University of Clermont Auvergne: BioDLab. Dess uppdrag är att bättre förstå den biologiska nedbrytningen av slitagepartiklar och att utveckla verktyg som gör det möjligt att erbjuda verkliga lösningar för assimilering av slitagepartiklar i miljön.
Det är genom dessa initiativ som Michelin avser att ytterligare öka förståelsen för däckslitagefenomenet och dess påverkan. Det finns flera olika mål: minska utsläppen, lämna vetenskapliga svar och utveckla konkreta tekniska lösningar. Ett tillvägagångssätt som kräver yttersta noggrannhet och ständiga investeringar.
Däckslitage är en global utmaning som Euro 7-förordningen i Europa är inriktad mot
Bara i Europa genererar vägtransporter cirka 500 000 ton däck – och vägslitagepartiklar varje år.
Euro 7-standarden, som antogs i juli 2024, kommer att möjliggöra mätning av slitagepartiklar för alla däck som säljs på den europeiska marknaden. Personbilsdäck som vid typgodkännande inte uppfyller kraven i denna reglering senast juli 2028 får inte säljas i Europa.
Målet är tydligt: att avsevärt minska mängden däckpartiklar som släpps ut i Europa.
[1] ADAC: Allgemeiner Deutscher Automobil-Club
[2] Testa i dimensionen 225/40R 18 92Y mellan MICHELIN CrossClimate 3 Sport och MICHELIN Pilot Sport 5 i “The Tire Advisor 2024”.