Michelin visar vägen i ny ADAC Studie av Däckpartiklar
En omfattande däckstudie genomförd av ADAC påvisar Michelin som en tydlig föregångare inom däck som avger mindre mikropartiklar. Studien har utvärderat nära 100 olika däck, och i nästintill varje fall placerade sig MICHELIN-däcken i toppen som det däck som avger lägre halter av partiklar. Michelins däck presterade genomgående bra i alla tester, vått som torrt, och även som slitna.
Michelin träder fram som en tydlig ledare i en oberoende däckstudie utförd av Europas största oberoende testinstitut ADAC, om miljökraven för de mest eftertraktade däckmärkena och modellerna som saluförs i Europa.
Studien använde data från ADACs avancerade testprocedur, som utsätter däck för 1500 mil verklig körning på en blandning av stads-, lands- och motorvägar för att beräkna däckets livslängd, det vill säga körsträckan ner till det lägsta tillåtna mönsterdjupet på slitbanan. Denna information sammanställdes med uppgifter om graden av förslitning, mönsterdjupet när det är nytt och mängden material som försvinner från däcken under deras livslängd, för att generera en korrekt utvärdering av däckens miljömässiga förtjänster.
Dessutom utvärderades varje däcks prestandaegenskaper med syftet att ge konsumenter en tydlig förståelse för eventuella kompromisser som det kan innebära när man väljer ett mer miljövänligt däck.
En analys av nästan 100 sommar- och vinterdäck i vanliga däckstorlekar representerande med ett flertal olika slitbanemönster, visade att varumärket Michelin utmärkte sig i nästan alla olika däckstorlekar och mönster, både genom att påvisa stark prestanda i säkerhetstester och generera lägre halter av däckpartiklar.
Bland de 15 testade däcktillverkarna visade sig MICHELIN-däck, med en genomsnittlig förslitning på endast 90 g per 1 000 km, vara "långt före konkurrenterna" med MICHELIN Cross Climate+ (185/65 R15). Däcket erbjuder den lägsta förslitningsgraden jämfört mot testets övriga däck testat på bara 58g/1000km. Samtidigt presterade MICHELIN-däcken genomgående bra gällande prestanda på vått och torrt väglag, och i snöiga väderförhållanden, vilket resulterade i att Michelin framstod som den självklara vinnaren.
“Det är vitalt att betona inte endast däckets prestanda under olika körförhållanden, utan i synnerhet också ta hänsyn till däckets påverkan ur ett miljöperspektiv. Michelin är en av få däcktillverkare som har insett detta och har specifikt specialiserat sin däckutveckling på detta.”
Nya generationer av sommardäck med extra lång livslängd
Som en av de ledande däcktillverkarna har Michelin med sin Performance Made to Last-strategi under de senaste åren investerat miljarder euro i ny däckteknik. Den nya däcktekniken optimerar livslängd, hållbarhet och säkerställer optimal prestanda under hela däckets livslängd – ända ner till 1,6 mm mönsterdjup.
Samtidigt har Michelin förespråkat införandet av tester av slitna däck i EU, och att förare som kör på MICHELIN premiumdäck kan köra sina däck med bibehållen säkerhet ner till lagligt mönsterdjup – ett initiativ som gynnar både ekonomi och miljö.
Sportdäcken Michelin Pilot Sport 5 och Michelin Primacy 4+ som har lanserats till sommarsäsongen 2022 och är de senaste generationerna av två av de hetaste däcken på marknaden, är exempel på Michelins strategiska fokus.
Med Pilot Sport 5 introducerar Michelin ett nytt sommardäck för sportiga och högpresterande bilar. Däcket har utvecklats med fokus på en optimal balans mellan sportiga egenskaper och extrem livslängd. I tester har Michelin Pilot Sport 5 visat sig vara det mest hållbara sommardäcket i sportkategorin1.
Med Primacy 4+ har Michelin utvecklat ett däck för personbilar och stadsjeepar som använder Michelins EverGrip-teknologi för ökad livslängd och för att effektivt leda bort vatten – även när däcket är slitet. Primacy 4+ levererar utmärkt bromsprestanda på vått underlag, både som nytt och som slitet däck, och tester visar att däcket är bland de mest hållbara i sin klass2.
[1] Test conducted by DEKRA TEST CENTER, on Michelin's request, May-June 2021, on dimension 225/40 ZR18 92Y on VW Golf 8 comparing MICHELIN Pilot Sport 5 (100%) versus BRIDGESTONE Potenza Sport (58,7%); CONTINENTAL PremiumContact 6 (63,7%); GOODYEAR Eagle F1 Asymmetric 5 (78,2%); PIRELLI P Zero PZ4 (SC) (56,2%) competitors. Longevity test run in average real usage (D50) with 11568 km run and extrapolated longevity at 1.6mmResults may vary according to road and weather conditions.
[2] External tests conducted by DEKRA TEST CENTER, on Michelin's request, in July 2021, on dimension 205/55 R16 91V on VW Golf comparing MICHELIN Primacy 4+ (REF km) versus BRIDGESTONE TuranzaT005 (-15 998km); CONTINENTAL PremiumContact 6 (-5 655km); GOODYEAR EfficientGrip Performance 2 (+2093km) competitors. Longevity test run in average real usage (D50) with 12200 km run and extrapolated longevity at 1.6mm. Results may vary according to road and weather conditions.