header-search
Nya lastbilsdäck ska förändra spelplanen: MICHELIN X® LINE ENERGY™ 3 och MICHELIN X® MULTI ENERGY™ 2
print mail share
close
placeholder-image
west Alla artiklar
print mail share
close

Nya lastbilsdäck ska förändra spelplanen: MICHELIN X® LINE ENERGY™ 3 och MICHELIN X® MULTI ENERGY™ 2

Michelin har lanserat två nya generationer av lastbilsdäck som kombinerar bränslebesparingar med hög körsträcka, minskat däckslitage och ökad tillförlitlighet. MICHELIN X® LINE ENERGY™ 3 och MICHELIN X® MULTI ENERGY™ 2 är utformade för långdistans- respektive regionaltransporter och ger nya nivåer av bränsleeffektivitet och hållbarhet.

Med de nya däcken visar Michelin återigen sitt tekniska försprång när det gäller att tillverka däck med ett extremt lågt rullmotstånd och ett minskat miljöavtryck. Båda produkterna kan också mönsterskäras och regummeras, vilket säkerställer att åkerierna kan få ut maximal prestanda från varje ny Michelin-stomme. Detta hjälper våra kunder att sänka sina driftskostnader på en mycket konkurrensutsatt marknad och bidra till en mer hållbar mobilitet.

Philipp Ostbomk, Vice President B2B Europe North, Michelin
placeholder-image
placeholder-image

MICHELIN X® LINE ENERGY™ Z3 

Långväga transporter med energieffektivitetsklass A

MICHELIN X® LINE ENERGY™ 3 för styr- och drivaxlar finns i två populära storlekar för transportuppdrag med stora volymer: 315/60 R 22,5 X® LINE ENERGY™ Z3 och 295/60 R 22,5 X® LINE ENERGY™ D3.

 

Däcken är de första långdistansdäcken i 60-serien som har A-klassning för bränsleeffektivitet. Det innebär att de ligger i framkant bland 60-seriens däck för fjärrtransporter när det gäller bränslebesparingar, med en minskning av bränsleförbrukningen med upp till 0,62 liter per 100 kilometer jämfört med genomsnittet för de testade konkurrenterna.[i]

 

- Bränslekostnadsbesparingar: åkerier kan spara mellan 700 och 2 200 euro i bränsle per lastbil och år med dessa däck. Siffrorna baseras på en minskning av bränsleförbrukningen med 0,3-0,9 liter per 100 kilometer under en årlig körsträcka på 150.000 kilometer, med ett dieselpris på 1,65 euro per liter.

- Minskade CO2-utsläpp: den förbättrade bränsleeffektiviteten hos MICHELIN X® LINE ENERGY™ 3 minskar CO2-utsläppen med upp till tre ton jämfört med genomsnittet hos konkurrenter med en årlig körsträcka på 150 000 kilometer.[ii]

- Mindre däckslitage: MICHELIN X® LINE ENERGY™ 3 ger också 3,4 kg mindre däckslitage än genomsnittet hos konkurrenterna i premiumsegmentet.[iii]

- Grepp: MICHELIN X® LINE ENERGY™ 3 ger också mer grepp på vägen: Sidogreppet är 4,42% bättre när däcket är nytt och 2,02% bättre när det är slitet (vid 33% mönsterdjup) [iv] jämfört med den tidigare serien.[v]

 - Körsträcka: MICHELIN kunde dessutom förbättra potentialen för körsträcka för MICHELIN X® LINE ENERGY™ 3 med 3 % jämfört med den tidigare serien.[vi]

Mångsidiga för blandade användningsområden

MICHELIN X® MULTI ENERGY™ 2-däck för styr- och drivaxlar finns i två huvudstorlekar: 315/70 R 22,5 X® MULTI ENERGY™ Z2 & D2 och 315/80 R 22,5 X® MULTI ENERGY™ Z2 & D2. Den nya generationens däck är speciellt framtagna för lastbilar och kan användas inom ett stort antal användningsområden, bland annat på motorvägar, flerfiliga vägar och enfiliga vägar.

- Bränsle- och kostnadsbesparingar: bränsleförbrukningen för MICHELIN X® MULTI ENERGY™ 2 är upp till 1,2 liter lägre jämfört med MICHELIN X® MULTITM. Detta möjliggör kostnadsbesparingar på upp till 1 800 euro per år.[i]

- Minskade CO2-utsläpp: MICHELIN X® MULTI ENERGY™ 2 producerar upp till 0,52 ton mindre CO2-utsläpp per 100 000 kilometer och år jämfört med konkurrenterna.[ii]

- Grepp: MICHELIN X® MULTI ENERGYTM 2 har 5,06% bättre sidogrepp med nya däck och 5,67% bättre sidogrepp med slitna däck4 jämfört med den tidigare serien.[iii]

- Mindre däckslitage: MICHELIN X® Multi Energy™ 2 ger 7,1 kg mindre däckslitage än genomsnittet för sina konkurrenter över en sträcka på cirka 54 000 km.[iv]

- Prestanda: MICHELIN X® MULTI ENERGYTM 2 ger betydligt bättre totalprestanda jämfört med MICHELIN X® MULTI ENERGYTM - samtidigt som det har hög körsträcka.

placeholder-image

MICHELIN X® MULTI ENERGY™ Z2

Högteknologi ombord

De två nya generationerna av lastbilsdäcken MICHELIN X® LINE ENERGY™ 3 och MICHELIN X® MULTI ENERGY™ 2 har en robust, lätt och flexibel stomme. Den är baserad på MICHELIN-teknik som ger hög körsträcka, hållbarhet och, i kombination med den nya slitbanedesignen, lågt rullmotstånd.

 

- INFINICOIL-tekniken säkerställer en stabil bältesstruktur: En upp till 400 meter lång stålvajer (beroende på däckdimension) som är lindad runt kronblocket ökar dess hållfasthet och ger en optimerad markkontaktyta under hela livslängden. Detta ökar körsträckan och minskar bränsleförbrukningen tack vare lägre rullmotstånd.

- POWERCOIL-tekniken använder en ny generation av höghållfasta, fina vajrar i stommen. Dessa gör däcket motståndskraftigt mot deformation och skador och minskar rullmotståndet och därmed bränsleförbrukningen.

- REGENION-tekniken möjliggör självregenererande slitbaneblock som ger grepp under hela däckets livslängd. Nya spår skapas för förbättrad rörlighet när däcket slits. REGENION resulterar i låg deformation av slitbanan, lågt rullmotstånd och därmed låg bränsleförbrukning.

- DURACOIL-tekniken bidrar till att förlänga stommens livslängd genom att förbättra övergången mellan däck och hjul. Under användning skyddar nylon av hög kvalitet vulstområdet och ger förbättrad stabilitet för vulstspetsen. Denna förstärkning förbättrar stommens hållbarhet och gör däcket lämpligare för regummering.

[i] Michelin interna bränsleförbrukningstester i jämförelse med konkurrenterna.  Kört 65.975 km på en öppen avgiftsbelagd väg i södra Spanien. April - juni 2024 under Dekra-övervakning (rapport 23CPA11-239 finns här: https://business.michelin.co.uk/reduce-your-costs-and-carbon-footprint-thanks-to-the-new-generations-of-michelin-tyres). 315/60R22.5 & 295/60R22.5: MICHELIN X® Line Energy™ Z3 & X® Line Energy™ D3, Continental Ecoplus HS3+ & HD3+. Bridgestone Ecopia H-Steer 002 & Ecopia H-Drive 002, Goodyear FUELMAX S Endurance & FUELMAX D monterade på identiska Volvo FH500 I-Save-lastbilar med en last på 40 ton. CO²-besparingar beräknade utifrån bränsleförbrukningen. X® Line Energy™ 3:s bränsleförbrukning på 0,62 L/100 km (3) är lägre än konkurrenternas genomsnitt. Bränslebesparingar mätt på fordonens bränsleförbrukning under körning (källa: Volvo Connect-indikator = liter dieselbränsle/100 km när fordonet körs).Bränslebesparingar mätt på fordonets bränsleförbrukning under körning (källa: Volvo Connect-indikator = liter dieselbränsle100 km). MICHELIN jämfört med konkurrenterna. Faktiska förbrukningssiffror under testerna:MICHELIN X® Line Energy™ Z3 & X® Line Energy™ D3 = 30,30L/100kmContinental Ecoplus HS3+ & HD3+ 30,90L/100kmBridgestone Ecopia H-Steer 002 & Ecopia H-Drive 002 = 30,60L/100kmGoodyear FUELMAX S Endurance & FUELMAX D = 31,25L/100kmDärmed är konkurrenternas genomsnittliga bränsleförbrukning = 30,92L/100km.Genomsnittlig skillnad i förbrukning jämfört med konkurrenterna: 30,92 - 30,30 = 0,62 l/100 km. Beräkning baserad på absoluta kg CO2/100km = Diesel: 3,38 kg CO2 eq / liter4 & en genomsnittlig körsträcka, vid fjärrtransporter, på 150 000 km per lastbil och år, kg CO2/100km per märke:Med MICHELIN X® Line Energy™ Z3 & X® Line Energy™ D3 = 30,3L/100km, 30,3x 3,38 = 102,41 kg CO2/100km. 102,41 x 1.500/1.000 = 153,62 ton CO2 per 150.000 km. Continental Ecoplus HS3+ & HD3+; 30,90L/100km = 30,90x3,38 = 104,44 kg de CO2/100km. 104,44 x 1.500/1.000 = 156,66 ton CO2 per 150.000 km. Bridgestone Ecopia H-Steer 002 & Ecopia H-Drive 002; 30,60L/100km = 30,60x3,38 = 103,43 kg CO2/100km. 103,43 x 1.500/1.000 = 155,14 ton CO2 per 150.000 km. Goodyear FUELMAX S Endurance & FUELMAX D = 31,2L/100km = 31,20x3,38 = 105,46 kg CO2/100km. 105,46 x 1 500/1 000 = 158,18 ton CO2 per 150 000 km, vilket innebär att konkurrenternas genomsnittliga CO2-produktion är 156,66 ton CO2. Och genomsnittet av CO2-vinsterna jämfört med konkurrenterna = 3 ton CO2 (156,66-153,62=3,04)Index för att omvandla L diesel till kg CO2: hämtat från databasen Ecoinvent 3.9 och beräknat med konsekvensbedömningsmetoden EF 3.1 - Diesel: 3,38 kg CO2-ekvivalent / L.

 

[ii] Michelin interna bränsleförbrukningstester i jämförelse med konkurrenterna.  Kört 65.975 km på en öppen avgiftsbelagd väg i södra Spanien. April - juni 2024 under Dekra-övervakning (rapport 23CPA11-239 finns här: https://business.michelin.co.uk/reduce-your-costs-and-carbon-footprint-thanks-to-the-new-generations-of-michelin-tyres). 315/60R22.5 & 295/60R22.5: MICHELIN X® Line Energy™ Z3 & X® Line Energy™ D3, Continental Ecoplus HS3+ & HD3+. Bridgestone Ecopia H-Steer 002 & Ecopia H-Drive 002, Goodyear FUELMAX S Endurance & FUELMAX D monterade på identiska Volvo FH500 I-Save-lastbilar med en last på 40 ton. CO²-besparingar beräknade utifrån bränsleförbrukningen. X® Line Energy™ 3:s bränsleförbrukning på 0,62 L/100 km (3) är lägre än konkurrenternas genomsnitt. Bränslebesparingar mätt på fordonens bränsleförbrukning under körning (källa: Volvo Connect-indikator = liter dieselbränsle/100 km när fordonet körs).Bränslebesparingar mätt på fordonets bränsleförbrukning under körning (källa: Volvo Connect-indikator = liter dieselbränsle100 km). MICHELIN jämfört med konkurrenterna. Faktiska förbrukningssiffror under testerna:MICHELIN X® Line Energy™ Z3 & X® Line Energy™ D3 = 30,30L/100kmContinental Ecoplus HS3+ & HD3+ 30,90L/100kmBridgestone Ecopia H-Steer 002 & Ecopia H-Drive 002 = 30,60L/100kmGoodyear FUELMAX S Endurance & FUELMAX D = 31,25L/100kmDärmed är konkurrenternas genomsnittliga bränsleförbrukning = 30,92L/100km.Genomsnittlig skillnad i förbrukning jämfört med konkurrenterna: 30,92 - 30,30 = 0,62 l/100 km. Beräkning baserad på absoluta kg CO2/100km = Diesel: 3,38 kg CO2 eq / liter4 & en genomsnittlig körsträcka, vid fjärrtransporter, på 150 000 km per lastbil och år, kg CO2/100km per märke:Med MICHELIN X® Line Energy™ Z3 & X® Line Energy™ D3 = 30,3L/100km, 30,3x 3,38 = 102,41 kg CO2/100km. 102,41 x 1.500/1.000 = 153,62 ton CO2 per 150.000 km. Continental Ecoplus HS3+ & HD3+; 30,90L/100km = 30,90x3,38 = 104,44 kg de CO2/100km. 104,44 x 1.500/1.000 = 156,66 ton CO2 per 150.000 km. Bridgestone Ecopia H-Steer 002 & Ecopia H-Drive 002; 30,60L/100km = 30,60x3,38 = 103,43 kg CO2/100km. 103,43 x 1.500/1.000 = 155,14 ton CO2 per 150.000 km. Goodyear FUELMAX S Endurance & FUELMAX D = 31,2L/100km = 31,20x3,38 = 105,46 kg CO2/100km. 105,46 x 1 500/1 000 = 158,18 ton CO2 per 150 000 km, vilket innebär att konkurrenternas genomsnittliga CO2-produktion är 156,66 ton CO2. Och genomsnittet av CO2-vinsterna jämfört med konkurrenterna = 3 ton CO2 (156,66-153,62=3,04)Index för att omvandla L diesel till kg CO2: hämtat från databasen Ecoinvent 3.9 och beräknat med konsekvensbedömningsmetoden EF 3.1 - Diesel: 3,38 kg CO2-ekvivalent / L.

 

[iii] Michelins interna tester av massförlust jämfört med konkurrenterna i södra Spanien på öppen motorväg. Körsträcka 65 975 km, med undantag för Bridgestone-däcken som kördes 53 334 km på grund av dåligt slitage. April - juni 2024 under Dekra-övervakning (rapport 23CPA11-239 finns här: https://business.michelin.co.uk/reduce-your-costs-and-carbon-footprint-thanks-to-the-new-generations-of-michelin-tyres). 315/60R22.5 & 295/60R22.5: MICHELIN X® Line Energy™ Z3 & X® Line Energy™ D3, CONTINENTAL Ecoplus HS3+ & HD3+. BRIDGESTONE Ecopia H-Steer 002 & Ecopia H-Drive 002, GOODYEAR FUELMAX S Endurance & FUELMAX D monterade på samma lastbilar Volvo FH500 I-Save, fullastad på 40 ton. FH500 I-Save.MICHELIN X® Line Energy™ Z3 + X® Line Energy™ D3 massförlust på 65 975 km: 14,16 kg.CONTINENTAL Ecoplus HS3+ & HD3+ massförlust 65 975 km = 17,09 kg. BRIDGESTONE Ecopia H-Steer 002 & Ecopia H-Drive 002 massaförlust 53 334km= 16,55kg.GOODYEAR FUELMAX S Endurance & FUELMAX D massaförlust 65 975km = 18,98 kgGenomsnittlig massaförlust för konkurrenter 17,09+16,55+18,98/3=17,54kg. Alltså 3,4 kg mer än Michelin (17,54-14,16=3,4 kg).

 

[iv] ”Slitna” betyder mekaniskt slipade i enlighet med American Society for Testing and Materials (ASTM) Standards F 1046 - 01 (2008).

 

[ v] 6%* bättre sidgrepp än genomsnittliga konkurrenter, med nya däck, 10%* bättre sidgrepp än genomsnittliga konkurrenter, med slitna däck. * Intern MICHELIN-studie utförd vid MICHELIN TECHNOLOGY CENTER Ladoux (Frankrike) maj 2024 under DEKRA:s överinseende (rapport 23CPA11-239 finns här: https://business.michelin.co.uk/reduce-your-costs-and-carbon-footprint-thanks-to-the-new-generations-of-michelin-tyres). Ring med 110 m radie på vått underlag, vattenhöjd 2,5 mm med 3 identiska lastbilar Volvo FM12 med full last (19 ton) utrustade med 315/60R22.5 & 295/60R22.5 nya och slitna däck med samma slitage (ca 5 mm) och samma däcktryck (fram: 9,0 b; bak: 8,0 b)MICHELIN X® Line Energy™ Z3 & X® Line Energy™ D3 jämfört med följande konkurrenter: Continental Ecoplus HS3+ & HD3+. Bridgestone Ecopia H-Steer 002 & Ecopia H-Drive 002, Goodyear FUELMAX S Endurance & FUELMAX D. Varvtid i sekunder med nya däck: Michelin X® Line Energy™ Z3 & X® Line Energy™ D3 på 36,7 sekunder, Continental Ecoplus HS3+ & HD3+ på 39,57 sekunder, Bridgestone Ecopia H-Steer 002 & Ecopia H-Drive 002 på 38,09 sekunder och Goodyear FUELMAX S Endurance & FUELMAX D på 39,42 sekunder så i genomsnitt med konkurrenternas däck på 39 sekunder. Michelin är därför 6% snabbare.Tidsvarv i sekunder med slitna däck: Michelin X® Line Energy™ Z3 & X® Line Energy™ D3 på 38,2 sekunder, Continental Ecoplus HS3+ & HD3+ på 42,8 sekunder, Bridgestone Ecopia H-Steer 002 & Ecopia H-Drive 002 på 42,5 sekunder och Goodyear FUELMAX S Endurance & FUELMAX D på 40,7 sekunder så i genomsnitt med konkurrenternas däck på 42 sekunder. Michelin är alltså 10 % snabbare.


De faktiska resultaten kan variera under verkliga förhållanden/beroende på väg- och/eller väderförhållanden.

 

[vi] Michelin genomför interna tester av körsträckan för jämförelse med det tidigare X LINE ENERGY-däcket. Varaktighet: 65.975 km på en vägtull i södra Spanien. April - juni 2024 under Dekra-övervakning (rapport 23CPA11-239 finns här: https://business.michelin.co.uk/reduce-your-costs-and-carbon-footprint-thanks-to-the-new-generations-of-michelin-tyres). 315/60 R 22,5 & 295/60 R 22,5: MICHELIN X® Line Energy™ Z3 & X® Line Energy™ D3 vs 315/60 R 22,5 & 295/60 R 22,5: MICHELIN X® Line Energy™ Z & X® Line Energy™ D. Beräknad körsträcka: X® Line Energy™ Z3 & X® Line Energy™ D3: 182.263 km, X® Line Energy™ Z & X® Line Energy™ D: 176.779 km. Följaktligen ger den nya X® Line Energy™ 3-serien ytterligare 3 % körsträcka.

 

[vii] 1 800 €/år i bränslebesparingar: intern studie baserad på beräkningen av TCO2-verktyget (Vecto), 2024; jämförelse av 315/70 R 22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 & D2 + 385/55 R 22.5 MICHELIN X® Multi T2 med traktorenhet 315/70 R 22.5 MICHELIN X® Multi Z & D + 385/55 R 22. 5 MICHELIN X® Multi T2, fullastat 40 t, 50 % fjärrtransport/50 % regionaltransport, 100 000 km/år, energikostnader: 1,5 €/l, i genomsnitt för den första livscykeln, MICHELIN X® Multi Energy™ 2 jämfört med MICHELIN X® Multi: 1,2 l/100 km mindre, beräkning = (1,2 x 1,5) x (100 000/100) = 1 800 €/år.

 

[viii] Michelin rankad som nr 1 för CO2-besparingar, X® Multi Energy™ 2, 0,52 ton CO2 (1) jämfört med konkurrenternas genomsnitt. Michelins interna bränsleförbrukningstest i jämförelse med konkurrenterna.  Körd 53 999 km på en öppen avgiftsbelagd väg i södra Spanien. April - juli 2024 under Dekra-övervakning (rapport 23CPA11-239 finns här: https://business.michelin.co.uk/reduce-your-costs-and-carbon-footprint-thanks-to-the-new-generations-of-michelin-tyres). 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 & X® Multi Energy™ D2, CONTINENTAL EcoRegional HS3+ & HD3+. BRIDGESTONE Duravis R-Steer 002 & Duravis R-Drive 002, GOODYEAR FUELMAX S Endurance & FUELMAX D endurance, HANKOOK Smartflex AL 51 & DL51 monterade på identiska Volvo FH500 I-Save-fordon med en last på 40 ton. CO2-besparingar beräknade utifrån bränsleförbrukningsresultaten. CO2-besparingar uppnådda genom XMULTI ENERGY 2-resultat, bränsleförbrukningen är 0,16 L/100 km(3) lägre än konkurrenternas. Bränslebesparingar mätt utifrån bränsleförbrukningen när fordonet körs (Källa: Volvo Connect KPI = bränsle L/100 km vid körning). Bränslebesparing mätt utifrån bränsleförbrukning när fordonet körs (Källa: Volvo Connect KPI = bränsle L/100 km). Michelin i jämförelse med konkurrenterna. Faktisk förbrukning under test:MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 & X® Multi Energy™ D2 = 33,71/100kmCONTINENTAL Ecoregional HS3+ & HD3+ 33,89L/100kmBRIDGESTONE Duravis R-Steer 002 & Duravis R-Drive 002 = 33,77L/100km GOODYEAR FUELMAX S Endurance & FUELMAX D endurance =33,94L/100kmHANKOOK Smartflex AL 51 & DL51: 33,86L/100km. Som ett resultat av detta är konkurrenternas genomsnittliga bränsleförbrukning: 33,87 l/100 km. Genomsnittlig skillnad i förbrukning i jämförelse med konkurrenterna: 33,87 - 33,71 = 0,16 l/100 km. Beräkning baserad på absolut kg CO2/100km = Diesel: 3,38 kg CO2 eq / liter(4) & genomsnittlig sträcka per lastbil och per år för 100 000 km regional transport, absolut kg CO2/100km per märke: Med MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 & X® Multi Energy™ D2 = 33,71/100km, 33,71x 3,38 = 113,94 kg CO2/100km. 113,94 x 1.000/1.000 = 113,94 ton CO2 per 100.000 km. CONTINENTAL EcoRegional HS3+ & HD3+; 33,89L/100km = 33,89 x 3,38 = 114,55 kg CO2/100km. 114,55 x 1.000/1.000 = 114,55 ton CO2 per 100.000 km. BRIDGESTONE Duravis R-Steer 002 & Duravis R-Drive 002; 33,77L/100km = 33,77x3,38 = 114,14 kg CO2/100km. 114,14 x 1.000/1.000 = 114,14 ton CO2 per 100.000 km. GOODYEAR FUELMAX S Endurance & FUELMAX D Endurance=33,94L/100km= 33,94x3,38 = 114,72 kg CO2/100km. 114,72 x 1.000/1.000 = 114,72 ton CO2 per 100.000 km. HANKOOK Smartflex AL 51 & DL51 = 33,86x3,38 = 114,45 kg CO2/100km. 114,45 x 1.000/1.000 = 114,45 ton CO2 per 100.000 km.Som ett resultat av detta producerar konkurrenterna i genomsnitt: 114,46 ton CO2. Och den genomsnittliga CO2-minskningen jämfört med konkurrenterna är 0,52 ton CO2 (114,46-113,94=0,52).Index för att omvandla L bränsle till kg CO2: hämtat från databasen Ecoinvent 3.9 och beräknat med EF 3.1 konsekvensbedömningsmetod - Diesel: 3,38 kg CO2 eq / L.

 

[ix] Intern MICHELIN-studie utförd vid MICHELIN TECHNOLOGY CENTER Ladoux (Frankrike) maj 2024 under DEKRA:s överinseende (rapport 23CPA11-239 finns här: https://business.michelin.co.uk/reduce-your-costs-and-carbon-footprint-thanks-to-the-new-generations-of-michelin-tyres). Ring med 110 m radie på vått underlag, vattenhöjd 2,5 mm med 3 identiska lastbilar Volvo FM12 med full last (19 ton) utrustade med 315/70R22.5 nya och slitna däck med samma slitage (ca 5 mm) och identiskt tryck (fram: 8.5b; bak: 7.5.b). MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 & D2 mot följande konkurrenter Continental EcoRégional HS3+ & HD3+. Bridgestone Duravis R-Steer 002 & Duravis R-Drive 002, Goodyear FUELMAX S Endurance & FUELMAX D Endurance och Hankook Smartflex AL51 & DL51. Varvtid i sekunder med nya däck: Michelin X® Multi Energy™ Z2 & D2 på 36,5 sekunder, BRIDGESTONE Duravis R Steer 002 & Drive på 37,3 sekunder, GOODYEAR FUELMAX S ENDURANCE & D på 38,2 sekunder, CONTINENTAL EcoRégional HS3+ & HD3+ på 39 sekunder och Hankook Smartflex AL51 & DL51 på 39,1 sekunder så i genomsnitt konkurrenternas däck på 38,4 sekunder. Michelin är därför 5% snabbare.Tidsvarv i sekunder med slitna däck: Michelin X® Multi Energy™ Z2 & D2 på 37,9 sekunder, BRIDGESTONE Duravis R Steer 002 & Drive på 41,1 sekunder, GOODYEAR FUELMAX S ENDURANCE & D på 42,2 sekunder, CONTINENTAL EcoRégional HS3+ & HD3+ på 41,8 sekunder och Hankook Smartflex AL51 & DL51 på 41,5 sekunder så i genomsnitt med konkurrenternas däck på 41,6 sekunder. Michelin är alltså 10% snabbare.Faktiska resultat kan variera under verkliga förhållanden/beroende på väg- och/eller väderförhållanden.

 

[x] Michelins interna tester av massförlust mot konkurrenterna. Längd 53 933 km, i södra Spanien på öppna vägar. April - juli 2024 under Dekra-övervakning (rapport 23CPA11-239 finns här: https://business.michelin.co.uk/reduce-your-costs-and-carbon-footprint-thanks-to-the-new-generations-of-michelin-tyres). Med identiska lastbilar Volvo FH500 I-Save, fullastade på 40 ton utrustade med 315/70R22.5 MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 & D2 mot följande konkurrenter: Continental EcoRégional HS3+ & HD3+, Bridgestone Duravis R-Steer 002 & Duravis R-Drive 002, Goodyear FUELMAX S Endurance & FUELMAX D Endurance och Hankook Smartflex AL51 & DL51.MICHELIN X® Multi Energy™ Z2 & plus X® Multi Energy™ D2 total massaförlust under 53 933 km: 19,31 kg.Continental EcoRégional HS3+ plus EcoRégional HD3+ total massaförlust under 53 933 km = 32,43 kg. Bridgestone Duravis R-Steer 002 plus Duravis R-Drive 002 total massaförlust 53 258 km = 22,14 kg.Goodyear FUELMAX S Endurance plus FUELMAX D Endurance total massaförlust 53 258 km = 28,84 kg.Hankook Smartflex AL51 plus Smartflex DL51 total massaförlust 53 258 km = 22,15 kg.Genomsnittlig massaförlust för konkurrenterna 32,43+22,14+28,84+22,15/4=26,39 kg. Därför 7,1 kg mer än Michelin (26,39-19,31=7,1 kg).

 

Press kit

print mail share
close

Kontakta