Utveckling av däck i simulator för motorsport och mobilitet
- Simulering påskyndar den tekniska utvecklingen inom motorsporten och
bilindustrin samtidigt som det minskar miljöpåverkan. - Michelin förvärvar Canopy Simulations, marknadsledare inom simuleringsprogramvara.
- Michelin: datadrivet företag och pionjär inom simulering
Idag är simulatorer ett viktigt verktyg för utveckling av däck för tävlingsbilar och serietillverkade sportbilar. Metoden är effektiv och miljövänlig eftersom utvecklingstiden blir kortare, och råvaruanvändningen och CO2-utsläppen mindre. På årets upplaga av 24-timmarsloppen Le Mans, kommer alla Hypercars vara utrustade med däck som har utvecklats i simulator. Tekniken är en viktig del av Michelins relation med sina partners inom bilindustrin, eftersom den är oumbärlig vid utvecklingen av högpresterande originaldäck. Med en kombination av matematisk modellering och simulering kan man bestämma dimensioner och tekniker för däck som är bäst lämpade för det nya fordonet beroende på dess egenskaper och viktfördelning.
Förvärv av Canopy Simulations
Michelin förvärvade nyligen Canopy Simulations, världsledande på simuleringar inom motorsport. Det brittiska företaget erbjuder en av marknadens bästa och mest högpresterande simuleringsprogramvaror. I det molnbaserade systemet kombineras modeller av tävlingsbanor, bilar och däck med en banoptimeringsfunktion för att simulera beteendet hos den perfekta ”virtuella föraren”.
Förarmodelleringen har många användningsområden både inom motorsport och på vägen:
- Inom motorsport utför den ”virtuella föraren” grundläggande uppgifter, så som en simulerad fyratimmarskörning på Le Mans och utvärderar på så sätt däckens prestanda.
- På vägen kan fordonstillverkarna reproducera olika konfigurationer av förare, typ av fordonsanvändning och tillhörande däck.
Människan har dock alltid sista ordet: En förare beslutar om det slutliga godkännandet av däcket och dess anpassning till respektive fordon.
Snabbare innovationer
Med simulering går det att återskapa en dynamisk verklighet genom samverkan mellan tre digitala modeller: profil och grepp på tävlingsbanan, fordonets chassi (eller hela fordonet) samt däckens beteende in i minsta detalj. När föraren sätter sig bakom ratten i en simulator testar han olika typer av däck i alla möjliga konfigurationer. För att komplettera analysen kombineras förarens subjektiva uppfattning med objektiva mätningar från simulatorn. I simulatorn arbetar föraren som om han satt i sin bil på tävlingsbanan. Anpassningen till den digitala revolutionen har också förändrat tävlingsförarens yrke i grunden. Unga förare finslipar sina körkunskaper på tävlingsbanor och i simulatorer och minskar klyftan mellan den virtuella och verkliga världen.
Med effektiv databehandling och avancerade matematiska algoritmer kan Michelin befästa sin ledande ställning som datadrivet företag. Simulering spelar en viktig roll för att ytterligare effektivisera Michelins samarbete med sina samarbetspartners och fordonstillverkare – och är en viktig drivkraft för att möta de allt snabbare innovationscykler som krävs för funktionell motorsport och en allt effektivare mobilitet. Det minskar miljöpåverkan från forskning och utveckling och ger kostnadsbesparingar jämfört med traditionella utvecklingsmetoder.
Michelin: datadriven pionjär inom simulering
Den matematiska simuleringsprogramvaran utvecklades för 30 år sedan inom motorsporten för att bearbeta data som hade samlats in under loppet och göra prognoser. Den utvecklades ytterligare i början av 2000-talet. 2005, när Michelin engagerade sig i Formel 1, tog företaget ytterligare ett steg genom att göra det virtuella däcket ”dynamiskt”. Michelins konstruktörer och forskare tog isär däcket i sina beståndsdelar och skapade en oberoende matematisk modell för varje strukturelement. Med Tame Tire, en termodynamisk programvara som Michelin har utvecklat, kan däckets komponenter interagera med varandra genom att programvaran simulerar deformationer och temperaturens inverkan på materialen och däcktrycket.
Sedan dess utvecklas Tame Tire kontinuerligt och utökas med hjälp av data som samlas in under tävlingarna. Michelin har idag en mycket hög kompetensnivå vad gäller matematisk databehandling, vilket ger företaget ett försprång när det gäller däckmodellering och simulering.