search
Plastavfall, intensiv satsning på FoU och nya partnerskap
print mail share
close
placeholder-image
west Alla artiklar
print mail share
close

Plastavfall, intensiv satsning på FoU och nya partnerskap

20 april 2022

Det franska däckföretaget Michelin, som vissa känner till uppfann radialdäcket och därmed revolutionerade däckindustrin, har sjösatt en anmärkningsvärd ambition: 2050, ska alla MICHELIN-däck vara 100 procent hållbara från början till slut.

I praktiken betyder det att företagets alla däck vid den tidpunkten endast består av biobaserat eller återvunnet material. Och redan inom de närmaste åtta åren, 2030, ska 40 procent av det material som används till att producera Michelins däck komma från hållbara källor.

Ansträngningar att nå målet att utveckla däck med lägre miljöpåverkan och sparar på jordens resursers är redan igång. Inte bara genom återvinning och användande av biomaterial. Fabrikernas koldioxidutsläpp, däckens hållbarhet, och möjligheten att återanvända merparten av förbrukade däck till nyproduktion av däck är viktiga strategiska fokusområden.

Klimatförändringar placerar innovationen i framkant

Bakgrunden till det faktum att en av världens största däckföretag kraftigt ökar sina investeringar i hållbarhet är uppenbar. Klimatförändringar är en utmaning inte bara för Michelin, utan också för alla andra företag att omvärdera sin verksamhet och sätta hållbar utveckling i framkant av deras sätt att bedriva verksamheten.

Klimatlarmet är här, och COP 26 (FNs klimatkonferens 2021) understryker åter detta faktum. Som alla aktörer inom mobilitet har Michelin en skyldighet att vidta åtgärder för att möta våra miljömässiga utmaningar. Eftersom vi är i direkt kontakt med kundernas och samhällets ambitioner måste företagen vara en del av lösningen. 100 procent hållbara däck är en enorm utmaning för alla koncernens team. Den sporrar oss att uppfinna ny omvälvande teknik och förändra vårt sätt att arbeta i ekosystemen. Det är en perfekt illustration av Michelins grundläggande syfte, som ständigt utvecklas för att göra mobilitet allt säkrare, mer tillgängligt, effektivare och visa mer respekt för miljön.

Michelin Groups koncern Vd, Florent Menegaux
placeholder-image

Begagnade yoghurtbägare och plastflaskor

Ett MICHELIN däck är idag en högteknologisk produkt som består av över 200 olika komponenter. Den primära ingrediensen är naturgummi. Andra delar är syntetiskt gummi, metall, fibrer och komponenter som stärker däckets struktur såsom kol, kiseldioxid och plastmaterial. I rätt sammansättning bidrar de olika materialen till att säkerställa en bra, balanserad, bekväm och framför allt säker körupplevelse. Samtidigt bidrar de olika ingredienserna till att minska däckets klimat- och miljöavtryck.

Enligt Peyman Sabet som är ansvarig för affärsutveckling inom Michelin Europe North, kommer redan idag nära 30 procent av material som används i ett Michelindäck från naturliga, återvunna eller andra hållbara källor. Men den siffran kommer att öka kraftigt de kommande åren.

Ett exempel på hur återvunnet material i framtiden också kan hitta in i Michelins däck är vår satsning på innovativ återvinningsteknik som omvandlar det som idag är avfall till komponenter i framtidens däck. Det är ytterligare ett intressant steg på den resa som vi har gett oss ut på som företag, säger Peyman Sabet, VP Affärsutveckling Michelin Europe North.

Under 2021 års stora mobilitetsmässa, IAA Mobility i München, presenterade däckföretaget ambitiösa planer på att aktivt delta i kampen för att begränsa problemen med plastavfall genom att återvinna plastavfall som råvara till nya däck. Med ny avancerad återvinningsteknik kan upp till fyra miljarder PET-flaskor bli delkomponenter i Michelins däck varje år.

placeholder-image

I ett däck kan vi omvandla upp till 143 yoghurtbägare och cirka 13 PET-flaskor till nya råvaror. Genom att göra det har vi en bra möjlighet att ta aktiv del och bidra till att lösa det problem vi har med enorma mängder plastavfall i världen.

Peyman Sabet

Det behövs enorma forskningsinsatser

Målet att förhållandevis snabbt transformera ett över 130 år traditionstyngt företag till att införa en allt mer hållbar produktion och produkter får starkt stöd genom stora insatser vid Michelins forsknings- och utvecklingsavdelningar.

Idag har företaget sju forskningscentra runt om i världen. Här arbetar över 6 000 ingenjörer och forskare med att utveckla avancerade material för däck. Forskningsinsatsen omfattar 350 olika fokusområden. Hittills har Michelins forskning resulterat i 10 000 patentansökningar inom däckdesign och tillverkning.

De globala forskningscentren spelar en nyckelroll i Michelins mål att producera 100 procent hållbara däck till år 2050. Men för att öka sin innovativa kraft och hastighet söker det franska däckföretaget också aktivt efter nya partnerskap med innovativa startups, exempelvis kring utveckling av högteknologiska material och avancerad återvinningsteknik.

Axens och IFP Energies Nouvelles är företag som driver projektet BioButterfly. Sedan 2019 har båda företagen samarbetat med Michelin kring produktion av biobaserad butadien som ersättning för oljebaserad butadien. Med biomassa från ved, risskal, löv, spannmålsstjälkar och annat växtavfall finns nu varje år i MICHELINs däck mer än 4,2 miljoner ton växtbaserat material.

I november 2020 ingick Michelin och kanadensiska Pyrowave ett partnerskap för att tillverka återvunnen styren från plastförpackningar från till exempel livsmedel. Styren är en viktig komponent i tillverkningen av polystyren, syntetiskt gummi för däck och ett brett utbud av förbrukningsvaror. Samarbetet med Pyrowave innebär att motsvarande 42 miljarder. yoghurtbägare kan återvinnas varje år vid tillverkningen av Michelins däck.

Samarbete med konkurrenter

Dessutom är mer okonventionella partnerskap, som det Michelin och konkurrenten Bridgestone presenterade förra året, en del av strävandet att minska däckens miljö- och klimatpåverkan. De två företagen har en gemensam strategi för att öka tillgången på återvunnet kimrök från gamla däck, som sedan kan användas i tillverkningen av nya däck.

Vi anser att det är dags att finna lösningar som möjliggör för hela gummiindustrin att bli mer cirkulär och successivt förbättra förmågan att återanvända och återvinna råvaror från uttjänta däck. Därför är det positivt att vi hittat en partner som delar vår vision. Tillsammans bjuder vi in ​​däckindustrin och gummiindustrin att bli en del av resan mot en mer cirkulär och hållbar användning av material, säger Peyman Sabet.

Press kit

print mail share
close

Kontakt